- Baross Gábor államtitkári
tevékenysége
- Baross Gábor árutarifa-rendszere
- Baross Gábor és
az iparfejlesztés
- Baross Gábor és
Fiume kikötõje
- Baross Gábor kereskedelempolitikája
- Baross Gábor miniszteri
tevékenysége
- Baross Gábor halálát
követõen
Baross Gábor
államtitkári tevékenysége:
a fiatal pályakezdõ politikus a Szabadelvû Párt
által megteremtett társadalmi és gazdasági
megszilárdulási folyamat biztonságot nyújtó
bel- és külpolitikai viszonyai között lehetõséget
talált arra, hogy saját elképzeléseit a rábízott
területen érvényesítse. Baross egyre több
feladatot kapott Tisza Kálmántól. Öt különbözõ
parlamenti bizottság tagja lett. 1882-ben õ referálta
a vámtarifatervezetet, amelynek célja a németországi
védõvámok bevezetése miatt létrejött
európai gazdasági helyzetben kialakítandó kereskedelmi
politika megteremtése volt. Tagja és elõadója
a közgazdasági bizottságnak, részt vett továbbá
a képviselõház közigazgatási bizottságának
a munkájában is. A közigazgatási reformtervek
megfelelõ értékelése érdekében
az összehasonlításhoz szükséges tények
és adatok megszerzése céljából németországi
tanulmányútra indult. Tapasztalatairól 12 levélben
számolt be édesatyjának. E levelek teljes szövegét
Petrovich László: Bellusi Baross Gábor volt magyar
kereskedelmi miniszter, 1892-ben publikált mûve tartalmazza.
Baross Gábor 1883. márc. 30-án Hieronymi Károly
utódaként került Baross Gábor a Közmunka-
és Közlekedésügyi Minisztériumba államtitkárként.
Hieronymi a Mikó Imre gróf által vezetett közlekedésügyi
minisztériumban mûködött helyettes államtitkárként,
és a minisztérium újjászervezése tárgyában
készített tanulmányát Ordódy miniszter
1880-ban életbe léptette. Egyébként mind az
árvízmentesítés és útépítés,
mind a különbözõ vasúti egyezségek
vonatkozásában jelentõs tevékenységet
fejtett ki. 1882-ben az Osztrák-Magyar Államvasút
Társaság, majd 1892-ben - Baross halála esztendejében
- a Legfõbb Állami Számvevõszék elnöke
lett. Barossnak, az új államtitkárnak nehéz
feladatot kellett megoldania: fetedtetni Hieronymi sikereit. Új
munkahelyén Baross szigorú pontossággal ellenõrizte
a minisztériumi ügyosztályok tevékenységét,
kidolgozta a gátló tényezõket kiküszöbölõ
eljárási módokat. Fáradhatatlan tevékenységének
eredményeképpen a Közlekedésügyi és
Kereskedelmi Minisztérium legfontosabb ügyeinek irányítását
a saját kezében összpontosíthatta, és
megkezdhette azt a széles körû szervezési tevékenységet,
amely késõbbi sikereinek alapjává válhatott.
Közeli munkatársai közül kerültek ki azok a
kiemelkedõ képességû vezetõk, akik késõbb
a vasútpolitika európai hírû szakértõi
közé emelkedtek. E körbe tartozott Vöröss László,
Kilényi Hugó, Mándy Lajos, Neumann Károly,
a Magyar Államvasutaknál Ludvigh
Gyula,
Schober Albert, Marx János. Kialakult Baross Gábor sajtója
is, amelynek segítségével elháríthatta
a Neues Pester Journal, Hieronymi által sugallt, az õ személyét
sértõ cikkeit. Hieronymi ugyanis a parlament pénzügyi
bizottságának tagjaként sem fejezte be utódja
támadását. Kiélesedett a viszony Tolnay
Lajos és Baross Gábor
között is. Tolnay 1872-tõl 1884-ig a MÁV második
igazgatója, majd 1884-tõl 1885-ig elsõ elnöke
volt. Kiváló képzettségû mûszaki
vezetõként irányította az államvasutakat,
amelynek kiépítésében elévülhetetlen
érdemeket szerzett. A vasutak államosítását
mind Baross, mind Tolnay egyértelmûen szükségesnek
tartotta, de számos egyéb probléma megoldásában
eltért a véleményük. Általánosságban
a takarékossági igények szem elõtt tartása
nem fért össze Tolnay nagyvonalú vezetési módszereivel.
Például olyan magasabb rendû vonatok közlekedtetését
tartotta célszerûnek, amit az államvasutak szûkös
pénzügyi lehetõségei ebben az idõszakban
nem tettek lehetõvé. Tolnay
sokkal lüktetõbb forgalomra kívánta elõkészíteni
az államvasutakat, mint amit az ország gazdasági viszonyai
megköveteltek. A korabeli zárszámadások ugyanakkor
kedvezõtlenebbek voltak az elõirányzottaknál.
Egyes mellékvonalakon 10-18 utas jutott egy vonatra, és a
teherkocsik tekintélyes hányada is üresen közlekedett.
Bár a túlkiadásokkal a bevételek növekedése
lépést tartott, olyan könyvelés technikai okok
is jelentkeztek, amelyek a politikai felelõsség szempontjából
súlyosan estek latba. A beruházási zárszámadások
ugyanis a kormánynak és az országgyûlésnek
évrõl évre nagy meglepetéseket okoztak, nem
annyira az igazgatóság eljárása miatt, mint
inkább a vasúti számadások és az állami
számviteli rendszer között mutatkozó összhang
hiánya miatt. A minisztérium idõnként megkapta
a bonyolult vasúti kimutatásokat, és intézkedett
is, hogy azokat megfelelõbb módon állítsák
össze, de a rendelkezéseknek Baross vizsgálati megállapításai
szerint nem volt foganatja. A látszólagos túllépések
és az elõirányzaton kívüli kiadások
kellemetlenek voltak a kormány számára annál
is inkább, mert az államháztartás általános
zárszámadásainak az eredményei sem voltak kielégítõek.
A hibafonást az államvasúti igazgatási rendszerben
keresték, amelynek újjászervezésére
Baross elnökletével biztottságot alakítottak.
A bizottság a vezetésnek egy kézben való egyesítésén
kívül még a bajok alapokát a MÁV Igazgatóság
díjkedvezményi és anyagbeszerzési hatáskörében
látta. Tolnay Lajos azzal védekezett,
hogy a minisztérium mindig ellenõrizhette a kiadásokat
és minisztériumi engedély nélkül nem végeztek
munkálatokat. Utalt arra is, hogy a versenytárgyalásokat
igazgatósági összüléseken, a közlekedésügyi
és a pénzügyminisztérium képviselõjének
jelenlétében tartották. A vizsgálat befejezését
a MÁV új szervezetének kialakítása követte.
Megszûnt az igazgatótanács, helyébe az igazgatósági
összülést rendszeresítették, amelynek elõbb
az elnöke az elnökigazgató, késõbb az államtitkár
lett. A díjszabási ügyek tárgyalására
létrehozták a minisztériumban a tarifabizottságot,
amelynek elõbb mint államtitkár, késõbb
miniszterként maga Baross volt az elnöke. A MÁV vezérigazgatói
hatáskör ily módon korlátozódott, és
Tolnay helyzete egyre inkább tarthatatlanná vált.
Az államtitkár a vasútigazgatókkal is koordinált
viszonyba került. Az új szervezet mûködésének
biztosítására és a fegyelem megszilárdítása
érdekében Kemény Gábor miniszter aláírásával
szigorú hangú rendeletet adtak ki. E rendelkezés szövegezését
a közvélemény általában Barossnak tulajdonította,
egyes lapok még tiltakoztak is a szokatlan hangvétel ellen.
Az eredmények azonban igazolták a fegyelem megerõsítését
célzó rendelkezést, mert az intézkedéseket
követõ elsõ tíz hónap végén
több mint 2 millió forint megtakarítás vált
lehetõvé a MÁV területén. Az eredmények
Baross elképzelései mellett szóltak, és nemcsak
Tolnay Lajost kényszerítették visszavonulásra,
de közvetve Kemény Gábor minisztert is lemondásra
késztették. Egyre inkább nyilvánvalóvá
vált a Baross által képviselt koncepció helyessége:
az ország fejlõdõ közlekedési hálózatának
a kereskedelmi politika céljait kell szolgálnia. Baross elnökletével
tartották azt az ankétot, ahol elsõ ízben körvonalazták
a közüzem, ill. a magánüzem elõnyösebb
alkalmazásának a lehetõségeit, és a
liberális korszellemnek megfelelõen a magánüzem
jövõjét ítélték kedvezõbbnek.
Az ekkor kialakult álláspont szerint állami gyárüzemek
létesítését csak oly cikkek termelésére
tartották elõnyösnek, amelyek az ország területén
nem készültek. Az ankét résztvevõi arra
is utaltak, hogy a már mûködõ állami gyáraknak
a magánipar által is érintett piacain a verseny elkerülésére
kell törekedniük. A magánipar elsõbbségét
kifejezõ elvekhez a magyar kormányzat a Szabadelvû
Párt uralmi idõszakában, mintegy 15 éven keresztül,
ragaszkodott. Baross Gábor államvasúti vonatkozású
kezdeti intézkedései voltak az elõfutárai a
késoóbi gazdaságpolitikai elképzelések
változásának. Baross céltudatosan készülõdött
arra, hogy a Monarchia közös vámterületén
megvédje Magyarország érdekeit az erõsebb gazdasági
hatalmú Ausztria versenyével szemben, és megakadályozza
az osztrák tõke veszélyes behatolását.
Ebben a törekvésében fegyverként tartotta számon
az egységes vasúti közlekedési hálózat
és díjszabási rendszer kialakítását.
A történelmi események kétségtelenül
azt bizonyítják, hogy a magyarországi politikai életet
irányító, liberális programú Szabadelvû
Párt túlnyomóan konzervatív intézkedésekkel
gyakorolta hatalmát, a liberális gazdasági elveknek
csak saját érdekei függvényeként biztosított
elõnyöket. Ez a pártmagatartás minden szempontból
megfelelt a vasútállamosftási törekvéseknek,
annál is inkább, mert az állami kamatgaranciák
támogatásával kiépített magyarországi
magánvasúti hálózat a politikai erõviszonyok
alakulásától függõen az összbirodalmi
érdekeket szolgálta. A dunántúli vasúthálózat
lényegében Bécs vonzási körzetébe
tartozott, és Pest is csak közbeesõ állomás
szerepét töltötte be az összbirodalmi vasúti
hálózat egészének mûködésében.
Az államvasúti eszme felvetése egyébként
is ellentmondásos helyzetet teremtett. Európában ugyanis
az államvasúti gondolatot elsõsorban a bismarcki
Németország jelképezte. Baross Gábor A vasúttörténeti
példák arra engedtek következtetni, hogy a liberális
elvek alapján felépített gazdasági rend általában
a magánvállalkozásoknak biztosított elõnyöket.
A közlekedés területén azonban a szabad verseny
késõbbi korlátozottsága szabadelvû igénnyé
tehette a vasutak államosításának gyors megvalósítását.
Magyarországon a Baross-korszakot közvetlenül megelõzõ,
az 1867. évi kiegyezésig visszamenõleg számított
korszak vasúti pítkezései - a MÁV megalakulása
ellenére is - magánvasúti jellegûek voltak.
Az építkezések a kamatbiztosítási rendszer
elõnyeivel kapcsolódtak össze, és általában
8...9%-os hasznot hoztak a vállalkozóknak, akik egyúttal
egy hosszú lejáratú birtokjog elõnyeit is élvezték.
Ha a vasúttársaságok jövedelmezõsége
nem érte
el a szerzõdésben megelölt haszonkulcsot - ez gyakran
elõfordult -, a különbözetet állami eszközökbõl
fedezték, majd a költségvetési hiányokat
áthárították az adózókra. Baross
Gábor államtitkári pozíciójából
mindvégig tüzetesen tanulmányozhatta Tisza Kálmán
vasútállamosítási törekvéseinek
pénzügyi hatásait, mielõtt az Osztrák-Magyar
Államvasút Társaság, az Elsõ Magyar
Gácsországi, a Magyar Nyugati, a Magyar Északkeleti
és a Budapest-Pécsi Vasút államosítási
programját a levont következtetések figyelembevételével
kidolgozta. Baross a képviselõház részére
készített jelentésében 20 millió koronában
jelölte meg a Tisza-kormány államosítási
tevékenységének elsõ esztendõire vonatkoztatva
az akció tiszta hasznát. A Szabadelvû Párt vasútpolitikájának
eredményességét igazolta az a tény is, hogy
a fõváros a magyarországi vasúthálózat
valódi központjává vált, és a vasúthálózat
gazdaságot fejlesztõ hatására az európai
nagyvárosok elsõ vonalába emelkedett. Ezek az eredmények
voltak az elõfeltételei annak, hogy Budapest mind a nemzetközi
vasúti forgalom, mind a bel- és külkereskedelem bonyolításában
kiemelkedõ fontosságú szerepet töltsön be,
megközelitve közlekedési szempontból is a legmagasabb
európai színvonalat.
Baross Gábor árutarifa-rendszere:
Magyarország és Ausztria között a kiegyezést
követõen megkötött vám- és kereskedelmi
szerzõdés értelmében a magyar, az osztrák
és a Bosznia-hercegovinai vasutakon a Díjszabás I.
részben felvett határozmányok egyöntetûek
voltak, de ez a megállapodás az anyagi részre, a díjszabásokban
foglalt díjtételekre nem terjedt ki. A magyar-osztrák
és a Bosznia-hercegovinai Vasúti Díjszabás
I. részben foglalt határozmányok csekély kivétellel
a Monarchia valamennyi vasútjánál érvényben
voltak. Az egyöntetû áruosztályozásban
a vegyes díjszabási rendszer érvényesült.
E formánál az áruosztályozásban a vegyes
díjszabási rendszer érvényesült. E formánál
az áruosztályok csoportosítását
és az árufajták osztályokba való
sorolását annak a célnak rendelik alá, hogy
a vasúti kocsik befogadóképességét tökéletesen
kihasználják, ill. minél kedvezo"bbé váljék
a fizetõ haszonteherhez és a holtteherhez használt
vasúti jármûvek súlyának aránya.
Mindennek érdekében a fuvarozásra feladott nagyobb
mennyiségû áru díjkedvezményben részesült,
de figyelembe vették a magasabb kocsiosztályba sorolt értékesebb
áruk tarifális helyzetét is. Baross Gábor
gazdaságpolitikai célkitûzései arra irányultak,
hogy a személyfuvarozáshoz kapcsolódó zónatarifa-rendszer
szerepéhez hasonlóan az ártarifa is korrigálja
a fuvarozók földrajzi távolságoktól függõ
elõnyeit, ill. hátrányait.
Magyarországon az 1870-es évek közepén legalább
öt különbözõ árudíjszabási
formát alkalmaztak. A vasúti tarifák megfelelõ
kialakítása elsõsorban a vasutak jövedelmezõségét
szolgálta. A normál tarifák magasak voltak, ugyanakkor
jelentõsek voltak a kedvezmények is, amelyeket forgalomszerzési
célból az egyes vasutak a nagyobb szállítmányok
részére biztosítottak. A kialakuló versenyharc
legtöbbször kartellek létrejöttéhez vezetett,
amelyek az addig harcban álló vasúttársaságok
között megteremtették a békét, de az elérhetõ
legmagasabb szinten stabilizálták a fuvardíjakat.
A 19. század utolsó évtizedeiben a kelet-európai
gabonaszállitmányok Magyarországon át haladtak
a nyugat-európai piacokra, és a nyugateurópai iparcikkeket
ugyanezen az útvonalon fuvarozták a Balkán-félszigetre.
A Magyarországon át bonyolított árufuvarozás
lépcsõzetesen esõ hazai tarifái jelentõs
veszteségeket okoztak a vasúttársaságoknak.
A vasutak a veszteségeiket a drága helyi fuvardíjak
alakjában fizettették meg hazai ügyfeleikkel. Az oroszországi
és a romániai búzaszállítmányok
ugyanis Magyarország keleti határától Münchenig
csekélyebb fuvarköltséggel jutottak el,
mint a bánáti gabona. A gazdasági szempontból
megfelelõ vasúti árutarifa kialakítása
akadályokba ütközött. Különösen a
két legerõsebb magánvasút - a Déli Vasút
és az Osztrák-Magyar Államvasút Társaság
- tarifapolitikáját volt nehéz korlátok közé
szorítani. Baross Gábor elõtt az egyetemes gazdaságfejlesztés
eszménye állott. Tudta, hogy az Osztrák-Magyar Monarchia
keretein belül Magyarországnak elsõsorban külterjes
mezõgazdaságát, fejletlen iparát és
az éledõ kereskedelmét kell az olcsó vasúti
tarifák segítségével európai színvonalra
emelni. Tarifapolitikáját
is ennek rendelte alá. Arra törekedett, hogy az ország
központjától távol esõ gazdasági
körzetek mezõgazdasága számára erõsen
csökkentett vasúti tarifákkal teremtse meg a termelés
alapfeltételei közé tartozó olcsó fuvarozás
lehetõségét, és a differenciált díjszabási
tételekkel az ipar termelõkedvét segítse fellendíteni.
Az ország fõvárosában igyekezett összpontosítani
a nagykereskedelmi tevékenységet. Dijszabáspolitikai
eszközeit e célok megvalósításának
megfelelõen válogatta ki. Az árufuvarozás helyzete
a Barosskorszakban sok vonatkozásban hasonló volt, mint a
személyszállításé a zónatarifa
bevezetése elõtt. A közeli viszonylatokra és
a nagy távolságokra irányított vasúti
forgalomban kevés volt a fuvarigény, sõt a kisebb
távolságú fuvarozás területén még
erõs volt a szekérverseny.
A refakciák, a különbözõ fuvardíjkedvezmények,
elsõsorban a vasúttársaságok forgalomszerzési
versenyében gyökereztek, és áthatolhatatlan szövevényként
települtek a magyar gazdasági életre. Baross álláspontja
az üzleti eredményekkel kapcsolatban az volt, hogy nem igazságos,
ha a MÁV jelentõségének megítélésében
kizárólagosan a
pénzügyi helyzetét mérlegelik. Miniszteri
tevékenységének elsõ idõszakában
a MÁV nak a befektetett tõkéhez viszonyított
tiszta jövedelme 3 %-os volt. Baross hangsúlyozta, hogy ehhez
a jövedelemhez hozzá kell számítani azt a nyereséget
is, amelyet a MÁV az ország számára a közgazdasági
fejlõdés elõmozdításával hoz
létre. Baross Gábornak a kereskedelmi élet fejlõdését
is befolyásoló széles horizontú tevékenysége
aggodalmat keltett a bécsi üzleti életben. A magyar
kereskedelmi élet fejlõdésének kibontakozásától
saját gazdasági érdekeiket féltették,
egy esetleges autonóm magyar tarifapolitika kialakulásától
tartottak. A feszültségek elsõ megnyilvánulása
Becquehen Marquis osztrák ke-
reskedelemügyi miniszter 1888. szeptember 26-án elõterjesztett
javaslata volt, amelyben azt indítványozta, hogy a Monarchia
két kormánya helyezkedjék ugyanarra az álláspontra
a fuvardíjkedvezmények ügyében. Ausztria azt
kívánta, hogy a refakciaszerzõdésekben tiltsák
meg a minimális mennyiségek esetében nyújtandó
kedvezményeket,
mert ezek egyéni kedvezményezés jellegét
viselik. A magyar miniszter a javaslatot elutasította, mivel ebbõl
csak a hajózás húzott volna hasznot, és a legnagyobb
hajózási vállalat Ausztria tulajdonát képezte.
1890. okt. 24-én ismertette Baross miniszter az új tarifális
elképzeléseit a minisztertanács elõtt. Bejelentette,
hogy új helyi díjszabások lépnek életbe,
amelyek egyszerûsítést és egy óvatos
fuvardíjmérséklést jelentenek ott, ahol ezt
az ország közgazdasági érdekei megkövetelik.
Két héttel késõbb még kiegészítette
nyilatkozatát azzal, hogy a piaci központtól távol
esõ Erdélyt és Felvidéket nem szabad a távolság
hátrányában hagyni. Az árutarifa-reform a zónarendszerhez
hasonlóan kiegyenlítette a távolságokból
eredõ fuvarozási hátrányokat. A nagyobb értékû
iparcikkeknél alig engedett a korábbi
fuvardíjakból. Díjmérséklést
általában a nagy távolságban végzett
fuvarozás eseteiben, ill. a hazai gazdasági élet veszélyeztetett
pontjain nyújtott. Az egyöntetû fuvardíjmérséklés
elsõsorban az ausztriai iparnak kedvezett volna. Az új díjszabási
rendszer létrehozott egy, csak a belforgalomban érvényes
gyûjtõ dijszabást a magyar ipar és a hazai kereskedelem
védelme érdekében. Az Ausztriával közös
áruosztályozási forma megmaradt, de elsõsorban
a
magyar érdekeket szolgálta. A nyerstermények és
a nagyvárosi piacokra irányított szállítmányok
lényeges Díjmérséklést kaptak. A kiviteli
irányokban is mérséklõdtek a tarifák,
és csökkent a mûtrágya, valamint a nyersanyagok
fuvardíja. A magyar kivételes díjszabások lényegesen
eltértek minden más, hasonló jellegû európai
rendszertõl. A közgazdasági, az exportpolitikai és
az iparfejlesztési célokat szolgálták. A magyarországi
ipari és kereskedelmi érdekeltségek számára
az új tarifa kedvezõ üzleti lehetõségeket
teremtett, de Ausztriában felháborodást váltott
ki. Az új magyar dijszabás ugyanis 78 iparcikkre állapított
meg iránytarifát, tehát kizárta, hogy ezt a
kedvezményt külföldi fuvaroztatók is igénybe
vegyék. (Például a salgótarjáni feladáshoz
kötött vasúti fuvardíjkedvezményt csak az
itt mu"ködõ gyártelep vehette igény. A szerencsi
feladáshoz kötött cukorfuvarozási kedvezményt
sem vehette igénybe külföldi cukorgyár.) A kialakult
helyzet miatt az ausztriai sajtó támadta Baross Gábor
minisztert, és azzal vádolta, hogy meg akarja dönteni
a vámközösséget, ill. veszélyezteti a Monarchia
egységét.
Azt is Baross terhére rótták, hogy Fiume, Magyarország
tengeri kikötõje, Trieszt rovására fejlõdik.
Ausztriában általános volt a vélekedés,
hogy Baross azokért az áldozatokért, amelyeket a Németországgal
kötött vám- és kereskedelmi szerzõdésben
a magyar termelésnek vállalnia kellett, vasúti refakciák
formájában kívánt kárpótlást
szerezni. A miniszter az osztrák vádakat alaptalannak minõsítette.
Kijelentette, hogy az 1890. okt. 24-én ismertetett új díjszabás
olcsó tételei Ausztria közlekedésügyének
érdekeit is szolgálják. 1891. jan. 30-án Baross
a minisztertanács elõtt hangsúlyozta, hogy a leginkább
kifogásolt kivételes tarifák vonatkozásában
az érintett osztrák cégek nem annyira versenytársként,
mint inkább fogyasztókként jönnek tekintetbe,
így ezekbõl a tarifákból õk is hasznot
húznak. A miniszter utalt arra is, hogy Ausztria szintén
él a megkülönböztetés lehetõségeivel,
például megakadályozza, hogy a keletgalíciai
faforgalom Magyarországon mint legrövidebb útvonalon
haladjon át. Baross egyúttal kérte az új
tarifa változtatására irányuló osztrák
igény elutasítását. Egy újabb interpelláció
nyomán még azt is kijelentette, hogy a MÁV díjszabásának
összeállítása Magyarország törvényes
joga, amelynél az ország közgazdasági és
pénzügyi érdekei
döntõ fontosságúak. Hangsúlyozta,
hogy a kormány a helyi díjszabást nem változtatja
meg. A képviselõház egyhangúlag helyeselte
Baross válaszát. 1891. febr. 6-án Tauffe osztrák
miniszterelnökhöz, jegyzéket intézett Szapáry
Gyula magyar miniszterelnökhöz, miután az osztrák
kereskedelemügyi miniszter kifogásait Baross ismételten
visszautasította. Tauffe kifejtette, hogy az új magyar vasúti
tarifa nincs összhangban az 1867. évi kiegyezés rendelkezéseivel.
Tarthatatlannak minõsítette azt a magyar eljárást,
hogy az egyenlõtlen elbánásnak a kiegyezési
törvényben rögzített tilalmát a vasúti
tarifák különbözõ mértékével
akarja megkerülni. A jegyzék utalt arra is, hogy az osztrák
kormány sérelmesnek tartja a reexpedíciós kedvezményt,
a magyar forgalomra korlátozott gyûjtõtarifát.
Tauffe kijelentette ugyan, hogy nem akarja a magyar kormány tarifapolitikai
önrendelkezési jogát kétségbe vonni, de
sérelmezi az ausztriai terményeknek a kedvezményekbõl
való kizárását. Kijelentette, ha a kormány
nem változtat gyakorlatán, az osztrák kormányzat
is hasonló rendszabályokkal válaszol. A Tauffe-jegyzék
mesterkéltnek tûnt, mert a Baross-tarifák kifogásolt
kedvezményei az ausztriai díjszabási rendszerben is
elõfordultak. A feszültség akkor oldódott, amikor
Reuss bécsi német nagykövet 1891. febr. 12-én
gróf Kálnoky Gusztáv, a Monarchia külügyminiszterének
említette meg a magyar vasutak díjkedvezményeinek
ügyét. Kálnoky erre Bécsbe kérette Baross
minisztert, és biztosítékot kért tõle
a szóban forgó kedvezményeknek az osztrák-magyar-német
kormányszerzõdéssel való összhangba hozására.
Ezt követõen Baross arra kényszerült, hogy a teljes
paritás alapján kössön megállapodást
az osztrák kereskedelemügyi miniszterrel. A történteket
az ellenzék Baross meghátrálásaként
könyvelte el, kudarcról adtak hírt a lapok, de a gyakorlati
eredmények egyáltalán nem tükrözték
a miniszter tarifapolitikájának sikertelenségét.
Kudarcról ugyanis csak abban az esetben lehetett volna szó,
ha Baross tarifapolitikai intézkedései protekcionista
szándékúak, tehát a védõvámok
funkcióját kiegészítõ jellegûek
lettek volna a hazai ipar exportlehetõségeinek megerõsítése
céljából. Ez nem állott fenn. Az új
magyar tarifarendszer csupán alapot adott a hazai vállalkozó
számára, hogy egyéni ügyességgel használja
a tarifakedvezményeket piacszerzési törekvései
során. A kedvezmények eléréséhez szükséges
hazai eredet feltételének megszüntetése esetén
is elsõsorban a magyar ipari üzemek élhettek a lehetõségekkel,
mert a szállitmányokat Magyarországon fuvarozták,
ill. innen indították külországok felé.
Amíg - érvényben volt a hazai cukoripar, az exportra
termelõ malomipar, a fõvárosi termény-nagykereskedelem,
a fafeldolgozás és fakivitel soha nem tapasztalt konjunkturális
helyzetet teremtett magának az exportpiacokon.
Erdély termékei és ásványi kincsei
olyan távolságokra jutottak el, mint azelõtt soha.
Baross ugyan politikailag visszavonulásra kényszerült
az erõsebb összbirodalmi érdekek miatt, de tarifarendszerének
gazdasági elõnyei hosszú idõn át érvényesültek
a magyar gazdasági életben. A MÁV áruforgalmi
statisztikája szemléltetõen tükrözte eredményességét.
1893-tól 1901-ig a MÁV áruforgalma 1,8 millió
vagonról 2,5 millióra nõtt, tehát a teljesítmény
40%-kal gyarapodott Baross Gábor halálát követõ
elsõ kilenc esztendõ folyamán. A forgalom jelentékeny
emelkedése még Baross életében megvalósult.
Erre való tekintettel a miniszter engedélyt kapott 3000 új
vagon megrendelésére; és arra, hogy 1757 vasúti
kocsi bérleti szerzõdését továbbra is
megújítsa. A Baross korszakban a vasutakba fektetett tõke
tényleges kamatozása elérte a 4,5 %-ot. A magasabb
tarifaszínvonalú osztrák államvasút
tõkekamatozása 2,5 %-os, a bajor, a szász, a würtembergi
és a badeni vasutaké 3 . . . 3,6 %-os volt. Külön
vizsgálatot igényelt, hogy milyen szerepet játszott
- a hazai malom-, cukor-, vas-, gépiparkivitel a századfordulóra
bekövetkezett megkétszerezõdésében, ill.
azt is tisztázni kellene, hogy a fejlõdés csupán
az általános gazdasági helyzet javulásának
az eredménye-e, vagy ehhez a fejlõdési folyamathoz
- mennyiben járult hozzá.
Baross Gábor
és az iparfejlesztés:
Baross az iparfejlesztés gyorsítására az
1881. évi törvényt használta fel. A jelzett idõpontig
38 ipari ágazat
részesülhetett adókedvezményben. Az 1890.
évi XIII. tc. alapján ezekhez még 36 különbfizõ
ipari szakma járult. A kereskedelemügyi miniszter felhatalmazást
kapott, hogy a gyárak építéséhez, bõvítéséhez
a gépeket és anyagokat a vasutak önköltségi
áron szállithassák, ezen kívül az épülõ
üzemek javára a kisajátítási jogot a községek
mezõgazdaságilag mûvelt telkeire is kiterjesztették.
A Baross-korszak ipari fejlõdésére jellemzõ
volt, hogy míg
az elõzõ idõszakban nyolc esztendõ alatt
175 gyár kapott kedvezményt, addig minisztersége során
fele idõ
alatt 146 üzem részesült ebben a juttatásban.
1889-tõl 1897-ig, tehát Baross Gábor miniszterségének
és az általa kialakított rendszer továbbélésének
korában 1609 új gyár épült Magyarországon,
amelyek mintegy 45 000 munkást foglalkoztattak. Minisztersége
elõtt évenként 126 000 koronát biztosítottak
iparfejlesztési célokra. Az 1890-es
években ez a keret félmillió koronára nõtt.
A Baross által létrehozott alapokon széles körben
kiterjesztett iparfejlesztési kedvezményeken, az individuális
irányú tarifapolitikára épülve védõvám
nélkül fejlõdött a
magyar ipar az elsõ világháború kitöréséig.
Ezt a folyamatot hasznosan egészítette ki a jól irányított
közszállitási
politika. A közszállítások nyújtotta
lehetõségeket már Baross elõdei is kihasználták,
de csak a miniszter erélye tette megvalósíthatóvá
rendszerbe foglalásukat. Baross vitte keresztül, hogy az állam
és az állami szubvenciót élvezõ vállalatok
magyar gyártmányú iparcikkeket vásároljanak.
Ezek a lépések kiváltották Ausztria kereskedelemügyi
miniszerének a tiltakozását, aki jegyzékben
emelt szót az ausztriai iparcikkeknek állandó visszaszorítása
miatt. Ausztria sérelmezte Barossnak a magyarországi vasutakhoz
intézett rendelkezését, amelyben elõírta,
hogy olyan pályázati kiírásoknál, ahol
a magyarországi ipar minõség, mennyiség és
ár tekintetében megfelelõ árut képes
szállítani, okvetlenül a hazai árut kell beszerezni.
Az osztrák miniszter szerint ezt a differenciált kezelést
a kiegyezés alapkoncepciója kizárja. Magyarország
magatartását éppen olyan aggasztónak tartották
a közszállítás vonatkozásában,
mint azt a tényt, hogy a kormány a vasúti kedvezményeket
kizárólagosan a belföldi termelés számára
biztosította. Baross álláspontja a kialakult vitában
az volt, hogy az osztrák kormány is cselekedjék a
magyar eljárási módhoz hasonlóan. A miniszter
véleménye tökéletesen kifejezésre juttatta
a két ország ipari szempontból egymáshoz viszonyított
gazdasági helyzetét. A magyarországi ipar termékei
alig jöhettek számításba az ausztriai közszállitásnál,
amelyet a fejlett belföldi gyárak bõ termékválasztékkal
láttak el. A mezõgazdasági termékek feldolgozási
körében jelentõs intézkedése volt Barossnak
az ún. õrlési forgalom bevezetése. Ennek során
az exportmalmok vámmentesen importálhattak gabonát,
ha az ebbõl õrölt lisztet egy esztendõ alatt
külföldre szállitották. Ez a szabadkereskedelmi
irányú reform szintén kiváltotta a mezõgazdasági
érdekeltségû termelõk neheztelését,
de Baross életében az intézményt megszüntetni
nem tudták. A hazai mezõgazdasági érdekeltségek
és az osztrák malomipar együttes támadásainak
hatására az intézmény 1900-ban szûnt
meg. Ennek következményeként az 1890-es években
a kb. 1 millió má zsát kitevõ magyar lisztkivitel
az õrlési forgalom hiányában majdnem teljesen
megszûnt. A kereskedelmi és iparkamarákkal a miniszternek
kiválóak voltak a kapcsolatai, a bíráló,
ill. kezdeményezõ munkájuk értékelésében
pél-
daadó maradt az utódok elõtt. A budapesti kamara
1889. évi jelenté sével kapcsolatban díjszabási
szempontból közölte, hogy az abban foglaltakat részben
már teljesítette, a további kívánalmakat
pedig az 1891 elején életbe lépõ magyar államvasúti
helyi díjszabás keretében teljesíti. Baross
Gábort ipari elképzeléseinek megvalósításában
nagymértékben támogatta a Tisza Kálmán
és Szapáry Gyula kormányában 1889. ápr.
9-tõl 1895. jan. 14-ig
pénzügyminiszterként mûködõ Wekerle
Sándor, aki Baross Gábor halála után 1892.
dec. 1-jétõl 1895. jan. 14-ig miniszterelnök lett. Baross
Gábor eredményes iparpolitikáját mindvégig
a liberalizmus eszméi irányították, nem a tilalmak
eszközeivel valósította meg elképzeléseit,
hanem a termelési lehetõségek kiterjesztésével
haladt céljai felé.
Baross Gábor és
Fiume kikötõje: Fiume kikötõje akkor
került az érdeklõdés középpontjába,
amikor a német vámsorompó lezárta a magyarországi
vasúti exportútvonalakat. 1879-ben a német kormányzat
hatálytalanította a magyarországi terményexport
számára elõnyös köteléki tarifákat.
A porosz vasutak az oroszországi húzót olcsóbban
fuvarozták, mint a magyar gabonát. Ettõl az idõponttál
kezdõdõen Hamburg felé csak az Elbán, NagyBritannia,
Franciaország és Hollandia felé pedig az Adria-tengeren
át jutottak el a magyar termékek elfogadható chjszabási
feltételek mellett. Az exportútvonalak váratlan kiesése,
a vasúti szállítás lehetõségeinek
korlátozódása következtében Fiume kikötõjének
jelentõsége megnõtt. Míg az 1870-es években
a gõzhajóforgalom mindössze 250 000 tonna
árut juttatott el rendeltetési állomásaira,
addig a nyolcvanas években a forgalom már 1,1 millió
tonnára emelkedett. A kormány a fiumei kikötõ
fejlesztésére fordítható összegeket állandóan
növelte, és arra ösztönözte a - Déli
vasutat, hogy Fiumét a trieszti kikötõvel tarifális
szempontból egyenlõ elbánásban részesítse.
1881-ben megalakult az elsõ magyar gõzhajózási
társaság, az Adria. Baross Gábor államtitkárságának
kezdetén Fiume nem felelt meg a kikötõjével szemben
támasz tott forgalmi igényeknek. Magasak voltak az odairányított
küldemények vasúti fuvardíjai, az állam
sem volt ura a Ruméba vezetõ vasútvonalaknak, és
a magyar gõzhajózás is csekély teljesítõképességû
volt.
Baross elsõ intézkedései során évi
150 000 forinttal növelte a kikötõ építési
hitelösszegét, majd elkülöní tett fa- és
petróleumkikötõt létesített. A Déli
Vasút monopolisztikus helyzetének megtörésére
a miniszter államosította a Budapest-Pécs fõvonalat.
A Ruméig fuvarozott áruk díjtételeit rendkívüli
módon mérsékelte. A gabona és a liszt díjtétele
1,36 forintról 90 krajcárra csökkent. A fiumei vonalon
a lisztért vagonkilométerenként 7 krajcárt
fizettek,
aminél egyetlen hajózható csatornadtj sem lehetett
olcsóbb. A fuvardíjak oly mértékben csökkentek,
hogy a MÁV vagononként 10 forintot fizetett rá a szállításra.
Ezek az intézkedések feltétlenül indokoltak voltak,
mert Baross minisztersége idején a bismarcki vámintézkedéseket
megelõzõ korban tengeri úton fuvarozott gabona- és
lisztmennyiség meghatszorozódott, a borexport pedig a tengeri
útvonalakon százszorosára nõtt. Baross 1889-ben
vette át a kereskedelemügyi miniszteri tárcát.
Ebben az idõszakban az 1881 óta mûködõ
Adria tengerhajózási Társaság eleinte 150 000,
késõbb 250 000 forint állami segély fejében
az olasz, a francia, a spanyol és az angol kikötõkbe
tartott fent járatokat. Járatai csekély hajóparkjának
megfelelõen ritkák voltak. Baross az államsegély
összegét felemelte 570 000 forintra azzal a feltétellel,
hogy a társaság hajóparkja két év alatt
25 hajóval gyarapodjék. A
szubvenció összegének emelése nem jelentett
új költségvetési terhet, mert a magyar kormány
egyidejûleg felbontotta az osztrák Lloyd hajózási
vállalattal korábban kötött szerzõdését,
és az itt megtakarított 400 000 forint fedezte az Adria Társaság
segélyezésének növelését. Az 1836-ban
alapított Lloyd hajósi üzemet a magyar állam
csak annyiban támogatta, hogy az általa a Szuezi-csatornán
túl szállitott magyar áruk után kifizetett
ún. Szuezi-csatotna illetékeket megtérítette.
A társaság 1907 óta az osztrák kormánnyal
kötött szerzõdés alapján 7 000 000 korona
évi segélyt ka-
pott, és számos nagyméretû, modern gõzhajót
vásárolt és állított a földközi-tengeri,
valamint a kelet-ázsiai forgalomba. Az osztrák kereskedelmi
miniszternek ezért mind a fuvardíjak, mind a menetrendek
megállapítása tekintetében messzemenõ
jogokat biztosított a társaság Baross egyébként
1890. július 20-án lesújtó kritikával
illette a Lloydot. Ez a vállalkozás már megalakulásakor
monopolisztikus elõnyökhöz jutott. A társaság
hajói a kezdeti idõszakban kényelmetlenek, csekély
menetsebességûek voltak. A vállalkozás teljesen
a trieszti kikötõ kiszolgálására épült,
és a mûködésében megnyilvánuló
hibák jelentékeny hányada a magyar tengeri kereskedelem
mellõzésébõl fakadt. A Baross miniszterségét
megelõzõ idõszakban a Lloyd szubvencionálásának
mintegy 37,4%-át fizette Magyarország, de a vállalat
teljesítményébõl csak 16...17%-kal részesedett.
Elõfordult, hogy a Lloyd ügynökei a török és
a görög exportõröket lebeszélték a
Ruméba irányuló szállításokról.
Ezek a körülmények jogosan késztették Baross
Gábort arra, hogy szerzõdést bontson a Lloyd hajózási
vállalkozással, és ezt követõen a Monarchia
két állama a saját hajózási társaságát
segélyezte. Az új egyezmények eredményeképpen
- a Lloyd ezt megelõzõen 408 200 forint állami segély
fejében összesen 343 080 tengeri mérföld járatot
teljesített magyar kereskedelmi érdekekért -, a társaság
a követõ esztendõben a magyar állami segély
nélkül több, mint 400 000 mérföldre terjedõ
hasonló járatot teljesített Trieszt és Fiume
érdekében, mert a társaság továbbra
is tartozott Fiume kikötõjét is bevonni járatai
útvonalába. Magyarország kereskedelmi érdekeinek
fokozódó érvényesülése a Monarchia
tengerhajózásában kedvezõn érintette
a magyar nemzetgazdaság egészét. Baross joggal hangsúlyozta,
hogy Magyarország térfoglalása a világpiacon
sokszor nem a vámkérdésektõl inkább
a transzporthelyzettõl függött. Nem annyira azon állt
a világpiaci pozíció megszerzése, hogy sikerült-e
kereskedelmi szerzõdéseket létrehozni, inkább
azon múlott, hogy sikerül-e olcsó és biztos összeköttetést
létrehozni a megszokott piacokkal. Baross hangsúlyozta, hogy
e cél érdekében kellett megvetni az alapját
egy teljesítõképes magyar tengerhajózásnak.
Ezt nemcsak Ruménak, de az egész magyar közgazdaságnak
az érdekei megkívánták már csak azért
is - jelentette ki a miniszter -, "hogy a magyar provenienciájú
áruk ne idegen lobogó alatt érkezzenek a nyugat-európai
és tengerentúli piacokra, ami által gyakran ezen árunak
eredetére nézve is téves, némelykor célzatos
és reánk nézve mindig hátrányos félreértések
keletkeztek. Nagy és örvendetes haladás ez, ha meggondoljuk,
hogy 1882 elõtt a magyar kereskedelmi tengerészet hosszú
járatú gõzössel egyáltalán nem
rendelkezett, és hogy azóta az elmúlt 8 év
alatt mindössze csak 10 ilyen gõzösünk keletkezett,
és most biztosítva van, hogy az 1893. év végéig
már 25 és ezen szerzõdés lejártáig
30 elsõrangú modern szerkezetû hajó fog rendelkezésünkre
állni". Fiume kikötõjének kereskedelmi forgalma
1871-ben 15 millió forintot tett ki, míg a Baross halálát
követõ évben, 1893-ban, ez az összeg már
12 millióra nõtt. A magyar tengeri kikötõ forgalma
húsz év alatt 524%-kal emelkedett, Trieszt hajóforgalma
ugyanezen idõ alatt csak 26 %-ban gyarapodott. Baross nem törõdött
Zichy Ágost fiumei kormányzónak a kikötõ
fejlesztését ellenzõ álláspontjával,
saját elképzeléseit következetesen végrehajtotta
és siker koronázta a tengerhajózási vállalkozást
is: Magyarország tengeri kereskedelmi hatalommá vált.
Baross Gábor
kereskedelempolitikája: Tisza Kálmán miniszterelnök
1890. márc. 13-án bekövetkezett lemondása elõtt
a kormány újjáalakítása során
a földmûvelésügyi és kereskedelemügyi
minisztériumot szétválasztották oly módon,
hogy a kereskedelmi és iparügyeket a közlekedési
ügyekkel egyesítették. Ezt a tárcát, amely
a kereskedelmi címet viselte, vette át Baross Gábor.
A földmûvelésügyi minisztériumot, amely a
közlekedésügyi minísztériumtól átvette
a vízszabályozást, Szapáry Gyula gróf
vezette. A minisztériumok átcsoportosítása
megfelelt Baross célkitûzéseinek, aki mintha érezte
volna, hogy közlekedésügyi miniszterként megismételheti
R. Cobden-nek az angol kereskedelmi kamara egykori elnökének
híres mondását: My work is done (A mûvem kész)!
Baross ebben az idõszakban már bizonyosra vette a vasútállamosításgyors,
két éven belül várható megvalósítását
és mindkét tarifareformjának sikerét. Reménytkeltõ
volt a Vaskapu-szabályozás megvalósulása is.
Baross Gábor azonban a közlekedésügy teljes rendezését
csak eszköznek tekintette fõ célja, a kereskedelem és
az ipar fejlesztéséhez. Irányítása alá
vonta ezért a gazdaságpolitikai tevékenység
gyakorlásának két fõ eszközét a
vám- és kereskedelempolitikát, az iparfejlesztést,
hogy mindezek a már hatáskörébe tartozó
közlekedéspolitikai eszközeivel együttesen lehetõvé
tegyék Magyarország termelési színvonalának
emelését. A minisztériumok új rendszerû
csoportosítása feltétlenül megteremtette Baross
hatalmi túlsúlyát, különös tekintettel
a kereskedelemügyi minisztérium átvételére.
Baross kereskedelmi miniszterségének csak rövid szakasza
esett Tisza Kálmán miniszterelnökségének
idejére. 1890. márc. 13-án már bemutatkozott
az új miniszterelnök, Szapáry Gyula gróf, aki
hangsúlyozta, hogy követi és fenntartja politikájában
a ~ Szabadelvû Párt irányvonalát. A nemzetközi
helyzet is kedvezett Barossnak, hogy szabadabb irányú kereskedelmi
politikát folytasson. Bismarck német kancellár lemondott,
és utóda Caprivi Leo Georg gróf szakított Bismarck
védõvámos politikájával, ismét
szerzõdéseket kötött az európai államokkal.
A vámpolitikában új korszak kezdõdött,
az 1892-ben hatályukat veszített nemzetközi kereskedelmi
szerzõdések megújításához kedvezõ
légkör alakult ki. Baross a képviselõházban
hangsúlyozta, hogy a kormány a szabad kereskedelmi politika
követését és szerzõdések kötését
tartja helyesnek. Kijelentette azt is, hogy a kormánynak a külkereskedelmi
viszonyok érdekében kifejtett tevékenységéhez
csatlakoznia kell a hazai kereskedelmi világnak is, hogy a fáradozás
eredménnyel járjon. A miniszter szándéka nem
az volt, hogy a kormányzat sikereit gazdagítsa kedvezõ
hatású szerzõdések megkötésével,
hanem a hazai kereskedelmi élet irányítói számára
kívánta lehetõvé tenni azoknak az elõnyöknek
a kihasználását, melyeket a körültekintõen
megkötött vámszerzõdések megteremtettek.
Baross 1891. ápr. 21-i, a közös külügyminisztériumhoz
intézett jegyzékében rögzítette, hogy
Magyarország és Németország között
már nincs vitás ügy, csak Ausztria szeretné a
cukor, a szesz és a sör magyar vasúti tarifáját
megtartani. Baross miniszter ez ellen tiltakozott. A német szerzõdés
és az idõközben megkötött olasz, svájci,
belga, török, bolgár, spanyol, portugál szerzõdések
1891 végén kerültek a magyar parlament elé. Az
elõadó a képviselõház elõtt ezek
etikai hatását is kiemelte a gyakorlati értékeik
mellett. Hangsúlyozta, hogy a szerzõdések súlyos
csapást mérnek a merev védõvámos politikára,
amely Amerikában, Franciaországban és Németországban
túlsúlyra emelkedett. Reményt adnak arra is, hogy
a szabadelvû irány mind szélesebb kört fog meghódítani,
mert csak az lehet jól felfogott közgazdasági politika,
amely a közérdekeken és egyúttal a humanizmus
követelményein alapul. Matlekovits Sándor, a kiváló
közgazdász, volt kereskedelemügyi államtitkár
a megkötött szerzõdéseket értékelve,
kiemelte, hogy hat állam mondott le a vámemelések
autonom jogáról, és megszüntette a védelmet.
Ezentúl nem kell a szabad kereskedelemnek védekeznie, a támadó
pozíció az, amely a szabad kereskedelem legnagyobb elõnye.
Az új vámpolitikai helyzet nem jelentette ugyan az 1878 elõtti
szabad kereskedelem visszaállítását, de véget
vetett a több, mint tíz évig tartó német
védõvám-politikának. A németországi
agrárkörök megdöbbenéssel fogadták
az új osztrákmagyar-német szerzõdést,
amely a német agrárvámokat leszállitotta, és
ismét lehetõvé tette a Németországba
irányított élõállat-exportot. Bismarck
lapja, a "Hamburger Nachrichten" a szerzõdéssel kapcsolatban
úgy nyilatkozott, hogy az megalázó terhet ró
Németországra és hadisarccal ér fel, amelyet
a magyar gazdák részére kell fizetni. A szerzõdés
azt a tényt tükrözte, hogy Baross teljes biztonsággal
ismerte fel a kereskedelem lehetõségeit a nemzetgazdaságtan
fejlesztésében. Vasútpolitikájának is
része volt a fõvárosi nagykereskedelem helyzetének
megszilárdítása a fuvardíkedvezmények
kiszélesítése által. Fontos intézkedéseket
tett a gabonaexport gyors lebonyolítása érdekében,
amelyekért a kereskedõk küldöttsége a köszönetét
is tolmácsolta. Baross miniszter örömmel fogadta a kereskedo"k
megelégedettségét kifejezõ nyilatkozatot, és
hangsúlyozta, hogy a vasutak és forgalmi intézetek
nem képeznek öncélt, hanem csak eszközök a
kereskedõk számára az ország érdekei
elõmozdítása céljából. A miniszternek
ez a megjegyzése rendkívül fontos volt, mert magában
hordta a vasútpolitika leglényegesebb elemét: a kereskedelemügy
állandó szolgálatának elvét, azt a nemzetgazdasági
szempontból a századforduló idõszakában
oly hangsúlyossá váló összefüggésnek
kifejezését, amely a vasúti közlekedés
helyét világméretekben is megjelölte. Baross
támogatta a külföldi tõke hazai bevonását
a kereskedelmi élet fejlesztésébe, és hangsúlyozta,
hogy a józan liberalizmus eszméi képesek a különbözõ
nemzeti ellentétek eltávolítására, hogy
ne következhessék be olyan állapot Magyarországon,
amely gazdasági érdekellentétek kialakulásához
vezethet. Mindvégig kerülte az ötletszerû belkereskedelmi
törvényeket. Mikor elõterjesztették 1890. okt.
30-án a részletfizetéses üzletek korlátozására
vonatkozó törvényjavaslatot a megrendelésgyûjtés
megszigorítását javasoló indítvánnyal
együtt, Baross arra kérte a képviselõházat,
hogy az elõterjesztéseket ne tárgyalja. A visszaélések
megszüntetésével egyetértett, de utalt arra is,
hogy részletfizetéses üzletek kötése fontos
és elõnyös különösen a szegényebb
polgárok érdekében. Ebben a szellemben járt
el 1891-ben is, amikor a fõvárosi kereskedõk panaszt
tettek a MÁV fogyasztási szövetkezetei ellen, hogy mûködésüket
nemcsak a tagságra terjesztik ki. Baross utasította a MÁV-ot,
hogy a fogyasztási szövetkezetek mûködését
kísérje figyelemmel, és az esetleges visszaéléseket
a legszigorúbban fenyítse. A miniszter figyelme az idegenforgalomra
is kiterjedt. Már kinevezését megelõzõen,
1887-ben utasította a MÁV-ot, hogy teremtsen kapcsolatot
19. század negyvenes éveiben, társasutazások
szervezésére alakított világhírû
Cook és fia utazási irodával. Ennek az irodának
nevezetes újítása volt az ún. körutazási
jegyek kiadása, amelyek általában 30-120 napig voltak
érvényesek kiterjesztve a legtöbb európai államra,
majd a keleti országok egy részére is. A jegyek általában
25 kg poggyász fuvarozására is jogot adtak. Az iroda
szállodaszelvényeket is forgalmazott, melyek 10-15 koronáért
teljes napi ellátást nyújtottak a szerzõdésben
részes hotelekben. Baross Gábor érdeme volt, hogy
kinyitotta a kaput a külföldi turisták elõtt, akik
feltétlenül hozzájárultak az ország számos
területének gazdasági fellendítéséhez.
Sajnos Baross utódai a nagy elõd kezdeményezését
nem folytatták kellõ lendülettel, bár ebben az
elsõ világháború kitörése is akadályozta
õket.
Baross Gábor
miniszteri tevékenysége: Baross Gábor
miniszteri kinevezése 1886. szept. 17-én jelent meg a Hivatalos
Lapban. Az ifjú miniszter ekkor kezdhette el annak az idõt
álló mûnek a felépítését,
amely nevét megõrizte az utókor számára,
és amely máig is ott él a Magyar Államvasutak
kitûnõen szervezett hálózati rendszerében.
Mintegy 3200 km vasúti vonalhálózat várt államosításra,
közöttük Dévénytõl az Al-Dunáig
terjedõen az Osztrák-Magyar Államvasút Társaság
1500 km hosszúságú kiemelkedõ jelentõségû
fõvonala, amely az ország gazdasági életének
ütõere volt. E körbe tartozott a Magyar Nyugati Vasút,
az Elsõ Magyar Gácsországi Vasút, a Magyar
Északkeleti Vasút és Budapest-Pécsi Vasút.
Baross miniszterségének elsõ éveiben az államosítások
még szüneteltek. Elõzõleg azonban 2200 km hosszúságú
vasútvonal került állami tulajdonba, amelybõl
a Tisza-kormányzat Baross államtitkársága alatt
850 km-t csatolt a MÁV hálózatához. Az államosítási
intézkedések hatását a Baross kinevezését
követõ esztendõ, 1887, már kedvezõ üzleti
eredményekkel igazolta. A MÁV teljes bevétele ugyan
egymillió forinttal elmaradt a várt összegtõl,
de a tiszta jövedelem majdnem ugyanannyival meghaladta az elõirányzatot.
A bevételeknek csupán 56 %-át emésztették
fel az üzemi kiadások, és ez a legkedvezõbb arányt
jelentette, amelyet a MÁV alapítása óta elért.
A vasúthálózatra vonatkoztatott adatok is kedvezõ
eredményt tükröztek. ltt az államosítás
óta a bevételek 86, a kiadások csak 54%-kal nõttek.
Az átvett vasutakért vállalt adósságok
és az új beruházások 67 millió forint
évi kamatterhet okoztak. Ezzel szemben mindent levonva a 14,2 milliós
tiszta jövedelembõl - ami nem volt az államosítás
javára írható - 9,7 millió összeget kitevõ
eredménnyel lehetett számolni. Több mint hárommillió
fontra volt becsülhetõ az államosítás
eredményeként keletkezett tiszta haszon. A vasútállamosítások
mérsékelték a fuvarköltségeket. Az államosított
vonalak arányában mérséklõdtek a magántársaságok
mûködésével kialakult "tört fuvarok", a többszöri
kezelési költségek díjai. Mindez a forgalom növekedéséhez
vezetett. A budapesti MÁV pályaudvarok forgalma 1876-tól
1886-ig közel nyolcszorosára nõtt. A kedvezõ
gyakorlati tapasztalatok alapján Baross miniszter 1889-ben elindította
az átfogó vasútállamosítási program
végrehajtását. Elõször a Magyar Nyugati
Vasutat államosították Gyõrtõl Ausztria
határáig és Székesfehérvártól
Celldömölkig terjedõ vonalaival. Ezt a lépést
követte az Elsõ Magyar Gácsországi Vasút
állami tulajdonba vétele Sátoraljaújhely-Mezõlaborc
közötti vonalával, majd a - Magyar Északkeleti
Vasút Debrecen- Máramaros, ill. Kassa-Királyháza
vonalai magánvasúti jellege szûnt meg. Magyarország
gazdasági érdekei szempontjából rendkívül
fontos államosítási intézkedésként
folytatta a sort az - Arad-Temesvári Vasút átvétele.
A MÁV és az Osztrák-Magyar Államvasút
Társaság vonalai közé ékelõdött
társasági pályát, amely az OMÁV tulajdonát
képezte, konkurenciális okokból kihasználatlanul
tartották, és így akadályozták a forgalom
MÁV hálózatára való átirányítását.
Az államosítási akciót a Budapest-Pécsi
Vasút átvételével folytatta a miniszter. Ezt
a lépést sokan elhamarkodottnak ítélték,
mert ez a vasút nem igényelt állami támogatást,
átvette a MÁV tarifarendszerét, és kiszolgálta
a magyar dijszabási politikát. Engedelmes eszköz volt
a magyar állam kezében, hogy a Trieszt érdekében
fuvarozó - Déli Vasútra gazdasági nyomást
gyakoroljon. Lényegében magánvasútként
is államvasúti feladatkört látott el. Baross
ugyanakkor felismerte annak a körülménynek a veszélyét,
hogy a magyar fõvárosnak nincs közvetlen kapcsolata
Fiuméval, az ország egyetlen kikötõvárosával,
és ezért szorgalmazta a kapcsolatot megteremteni képes
vonalak államosítását. A németországi
védõvám-politika súlyosan érintette
a magyarországi exportlehetõségeket, így a
fiumei útvonal jelentõsége különösen
megnõtt. Baross elõterjesztésében azt jelentette
a Minisztertanácsnak, hogy a Budapest-Pécsi Vasúttársaság
önként vállalta az államosítást,
mert mindenképpen meg kell kezdenie a beruházási költségekre
kapott állami elõlegek visszafizetését, és
ez a kötelezettség a társaság jövedelinezõségét
feltétlenül csökkentette volna. A legnagyobb jelentõségû
Baross nevéhez fûzõdõ intézkedés
az Osztrák-Magyar Államvasút Társág
(OMÁV) magyarországi vonalainak államosítása
volt. Az Osztrák-Magyar Államvasút Társaság
a cs. kir. szab. Osztrák Államvasút Társaságból
alakult. 1855. jan. 1-jén a bécsi kormány a párizsi
Credit Mobilier részvénytársasággal szerzõdést
kötött, amelynek alapján a társaság átvette
Ausztria és Magyarország területén az összes
állami vasútvonalat, ill. a bánsági bányaüzemeket
és uradalmakat is. A 90 évre szóló engedély
kihasználását a Credit Mobilier az erre a célra
létrehozott cs. kir. szab. Osztrák Államvasutak Társaság
megnevezésû részvénytársaságra
bízta, mely négy évtizeden át volt Ausztria
és Magyarország vasúti forgalmának legfontosabb
tényezõje. A társaság fõvonala az Elbától
Orsováig átlón szelte át a Monarchia területét.
Magyarországot összekötötte Ausztriával, Béccsel,
az Al-Dunával. Az 1500 km hosszúságú hálózattal
rendelkezõ vasúttársaság tarifapolitikájával
állandóan akadályozta a magyar érdekeket szolgáló
díjszabás-politika érvényesülését,
az önálló magyar közlekedésügy kialakulását.
Tisza Kálmán érdeme volt, hogy a közös vasutak
dualizálásával és a társaság
magyar vasútigazgatóságának felállításával
biztosította a magyar érdekeket az OMÁV tevékenységében.
A tárgyalások a magyar kormány és a párizsi
részvényesek között közvetlenül folytak.
Ezeken Tisza Kálmán fegyverként két új
versenyvonal (a Budapest- Komárom és a Budapest- Zimony)
építésének tervét alkalmazta eredményesen,
mert ezek kikapcsolták volna az OMÁV forgalmi lehetõségeit
a legfontosabb útirányokban. A megegyezésrõl
a társaság bécsi igazgatósága a Neue
Freie Presse c. lapból értesült. A megállapodás
értelmében a magyarországi hálózat hazai
igazgatás alá került, és a bécsivel egyenrangú
budapesti vasútigazgatóság kezdte meg mu"ködését.
A magyar kormány egyúttal jogot nyert anya, hogy 1895 után
megválthassa a társaság magyarországi vonalait.
Az új egyezmény legfontosabb pontja a díjszabási
megállapodás volt, hogy a MÁV Ausztria területén
Bécsig gyakorolhatta tarifális jogait. Ez a lehetõség
kedvezõen éreztette hatását a magyarországi
exportfuvarozás területén. Az új szerzõdés
elõnyös volta ellenére Baross mégis úgy
döntött, hogy nem várja meg a megváltási
lehetõség idõpontját, és már
1891. január 1-jén az OMÁV-ot államosították.
A megváltás szükségességét azzal
indokolta, hogy az OMÁV mindenütt megtartotta magas tarifáit,
ahol fuvarozási tevékenységét nem veszélyeztette
más vasút versenye. Ezért az OMÁV vonalai mellett
elterülõ vidék lakossága hátrányosabb
helyzetbe került, mint a MÁV által kiszolgált
vidékeké. Az ellentmondásos helyzetet - esetleg hosszú
idõt igénybe vevõ - tárgyalások útján
lehetett volna megszüntetni, amelyek eredménye is bizonytalan
volt. Az OMÁV államosítása a hazai vasúthálózat
egységessé válása szempontjából
számos közgazdasági eredménnyel kecsegtetett,
azonkívül 739 000 forint megtakarítást is jelentett
az állami költségvetésben. Az elõzetes
tárgyalásokon a francia társaság bizonyult
a gyengébb félnek, mert a 6000 km hosszúságú
vasúthálózattal rendelkezõ, a Budapest-Bruck,
a Budapest-Zimony és a Budapest-Arad-Temesvár vonalak ellenfelét
sakkban tartó magyar kormányzattal szemben nem képviselhette
még az egyenrangú partner esélyeit sem. A magyar állam
helyzeti elönye tette lehetõvé a megegyezést.
Baross Gábor miniszteri tevékenygének egyik legkiemelkedo"bb
tette volt a hatalmas to"keerõt képviselõ OMÁV
vonalhálózatának államosítása.
Magyarországon kialakult ezáltal az a rendkívüli
gazdasági erejû államvasúti hálózat,
amely a századfordulóra már a nemzetgazdaság
további fejlõdésének egyik jelentós
tényezõjévé vált, elõsegítve
az árukivitel fokozását. Baross érdemét
dicséri a legtehetségesebb vasútépító
mérnökök egyikének, Boros Béninek a véleménye,
mely szerint az OMÁV magyarországi vonalai olcsóbban
kerültek az állam tulajdonába, mint amilyen költséggel
az általa kivitelezett legcsekélyebb értékú
helyiérdekû vasútvonal épült. Az OMÁV
vonalak megváltási járadéka 9,6 millió
forintot tett ki, azaz 0,3%kal volt több, mint amit minimumként
1882-ben szerzõdésileg megállapítottak. Ez
a félmillió forint azonban az egyéb megtakarítások
során kiegyenlítõdött. Elhangzottak olyan vélemények
is, hogy az OMÁV elhamarkodott államosítása
ártott Magyarorszá tarifális érdekeinek, mert
az MÁV állami tulajdonbavételével megszûnt
a magyar befolyás a társaság ausztriai vonalhálózatán.
Kétségtelenül megszakadt ugyan a Szudétaföldttõl
az Al-Dunáig húzódó díjszabási
egység, de a magyar tarifális beleszólási lehetõség
ezáltal még nem csökkent. E megállapítás
helyességét az MÁV ausztriai vonalainak 15 évvel
késõbb bekövetkezett államosítását
tartalmazó törvény is indokolásában elismerte.
A törvénytervezet hangsúlyozta, hogy Magyarországnak
Béccsel, valamint Csehországgal való forgalmában
a tarifák megállapítása területén
a MÁV-nak 1891 után is döntõ befolyása
maradt. A magyarországi vonalak államosításával
az OMÁV az erre való befolyását a MÁV
ra ruházta át. Beleegyezett ugyanis abba, hogy neki a magyarországi
állomásoknak a Béccsel való forgalmában
csak megfelelõ kilometrikus rész jusson. Baross lényegében
elérte, hogy a Magyar Államvasutak akarata is érvényesüljön
a köteléki dijszabások alakításában
mind az ausztriai, mind a csehországi forgalomban. A magyarországi
kivitel így az államosítás megtörténte
után is kedvezõ elbánásban részesült
az osztrák vonalakon. Az OMÁV megváltásával
befejezõdött a Baross Gábor által irányított
nagyarányú vasútállamosítás kora.
A mintegy 5400 km hosszúságú államosított
vasútvonalból több mint 4000 km Baross Gábor
államtitkársága és miniszteri tevékenysége
idõszakában került állami tulajdonba. A még
megmaradó magántársaságok közül csak
a Kassa-Oderbergi Vasútnak és a Déli Vasútnak
volt kiemelkedõ gazdasági jelentõsége az észak-magyarországi
és az észak-európai forgalom bonyolitása, a
trieszti összeköttetés fenntartása szempontjából.
Mindkét vasút vonalai átnyúltak az országhatáron,
így helyzetük az export-import forgalom tekintetében
feltétlenül elõnyös volt. A Kassa-Oderbergi Vasút
tarifális vonatkozásban elfogadta a magyar kormány
közvetett irányítását, és a Déli
Vasút is megtartotta azt a kötelezettségét, hogy
a fiumei vasutat olyan elbánásban részesítse,
mint a trieszti összeköttetés érdekeit szolgáló
vonalakat. Baross levelében biztosította az osztrák
közlekedésügyi minisztert, hogy a két társaság
közös vasútként való fenntartásához
a magyar kormánynak fontos érdekei fûzõdnek.
A miniszter következetes vasútpolitikai intézkedéseinek
eredményeképpen Magyarországon létrejött
az az egységes vasúthálózat, amely pontos tényezõje
lett az ország pénzügyi egyensúlyáért
folytatott küzdelemnek. Az államvasúti túlsúly
egyúttal biztosította a vasútüzlet körül
kialakult magánvasúti tevékenység megfelelõ
irányítását is. A magánvasutak hasznos
szerepet tölthettek be külkereskedelmi viszonylatban a nemzetgazdaság
fejlesztése érdekén. A nagyarányú államosítási
folyamat befejeztével megváltozott Magyarország vasúti
térképének korábbi jellege: megszûnt
az autonóm, egymással állandóan versenyben
álló vasúti körzetek laza összefüggésû,
nehezen irányítható szövevénye. Uralkodóvá
vált a j61 szervezett, egységes államvasúti
hálózat, amelynek eredményes mûködését
a megmaradt magánvasutak hasznon szolgálhatták. A
vasútállamosítást megelõzõ idõszakban,
amikor a Szabadelvû Párt került hatalomra, 1875.
év folyamán az állami adósságok nettó
kezelésére 70,5 millió forintot kellett fordítani.
A vasúti kamatgarancia 15,5 millió fontot igényelt.
Ezzel szemben a MÁV tiszta jövedelme az állami gépgyárral
együtt számolva csak 1,5 millió forintot tett ki. 1890-ben
az állami adósság szükséglete ugyan 124,7
millióra emelkedett, a kamatgaranciális összeg 1 millióra
zsugorodott, és a MÁV fölöslege elérte a
24,2 millió forintot. Az államadósság kamatterhének
növekedésébõl 37,6 millió forintra a vasutak
államosítása nyújtott fedezetet, és
csak 16,6 millió esett az adózók terhére. Baross
államosítási programjának következetes
végrehajtását az ország közvéleménye
egyúttal közjogi vívmánynak is tekintette, amely
Ausztria politikai és gazdasági túlsúlyának
további növekedését volt hivatva akadályozni.
A forgalom növekedésére
jellemzõ volt, hogy még Baross halálát követõen
egészen 1908-ig, gazdaságossá tette a MÁV üzemét,
ami kedvezõen befolyásolta az egész ország
gazdasági életét. A MÁV üzemi költségeinek
általános drágulása csak az elsõ világháborút
közvetlenül megelõzõ idõszakban kezdõdött
el, de ez a jelenség nema zónatarifa következménye
volt. A századfordulón az egész Európában
fellépõ ipari fejlõdést, késõbb
a háborús elõkészületek jegyében
folyó fokozott hadiipari termelés váltotta fel, amely
maga után vonta az ipari települések körzeteiben
a személy és áruforgalom nagymérvû növekedését
még olyan országokban is, ahol nem tértek át
a zónarendszerre. Az egyes államok hadiprogramjuk végrehajtásához
felhasználták vasútjaikat, amelyekre természetszerûleg
súlyos terhek hárultak. A vasutak növekvõ beruházásokra
kényszerültek, fejleszteniük kellett mozdonyés
kocsiparkjukat, de növekvõ kiadásaikat nem ellensúlyozhatták
tarifaemeléssel, mert ez bénítólag hatott volna
a szállitási teljesítményekre.
Vádak érték a végtelen zóna rendszerét
is. Elsõsorban azt írták a terhére, hogy a
vidéki nagyvárosok fejlõdését károsan
érintette, mert aránytalan mértékben segítette
elõ a fõváros gyarapodását a nagy távolságról
is olcsó vasúti közlekedés. A valós helyzetet
ez sem tükrözte, mivel az egész világon mindenütt
kevés számú gócpontban összpontosult a
kereskedelmi és a hitelélet. Vidéken általában
csak a nagy kikötõvárosok, ipari, bányászati
központok gazdasági jelentõsége fokozódott.
Magyarországon gazdaságföldrajzi vonatkozásban
különleges helyzet jött létre, mert a századforduló
idõszakában a fõvárost körülvevõ
50...150 km-es körzetben elhelyezkedõ városok életében
(Eger, Esztergom, Kecskemét, Székesfehérvár)
a zónatarifa bevezetése rendkívül kevés
változást eredményezett, ugyanakkor a végtelen
zóna hatására, a fõvárossal kialakított
kedvezõ összeköttetés hatására virágzásnak
indultak az ország peremvidékeinek városai, mint Pozsony,
Szombathely, Debrecen, Miskolc, Arad, Temesvár és Nagyvárad
élete. Egyes városoknak sok esetben a szomszédos körzet
helyzetének javulása adta meg az agglomerációs
fejlõdéshez a szükséges energiát. A statisztikai
adatok tükrében jól érzékelhetõ
a fejlõdés: az 1883-tól 1896-ig terjedõ idõszakban
Szabadka város vasúti személyforgalma 17 000 fõrõl
évi 529 000 utasra, Szolnoké 88 000-rõl 323 000-re,
Debrecené 104 000-rõl 506 000-re nõtt. Az alföldi
városokban ez az arány általában 80-90 ezer
között mozgott, és lényegében a szomszédos
körzet zónaforgalmának köszönhették
saját forgalmuk bõvülését. Baross Gábor
érdeme volt, hogy a zónarendszerrel a vasutakat a nemzetgazdaság
szolgálatába állitotta, megerõsítette
Budapest központi helyzetét, a vidéki városokat
lomha települési tömörülésekbõl
a fogalom közgazdasági értelmében piacokká
tette. Elõsegítette az urbanizációs folyamat
megteremtésével az Európához való tartozás
megerõsödését. Baross tetteiben gróf Széchenyi
István eszméi öltöttek testet. A miniszter céljainak
megvalósításához nem volt elegendõ az
a puszta tény, hogy a vasút üzeme technikai értelemben
a gazdasági élet rendelkezésére álljon.
A Baross korát megelõzõ személyvonati közlekedés
csak gyorsabb volt, de nem olcsóbb, mint a vasút születését
megelõzõ utazás. Baross Gábornak át
kellett törnie a konzervatív tarifális teóriák
gátjain, vállalva ennek kockázatát. Sikertelenség
esetén ugyanis a nyolcvanas évek vége felé
mutatkozó állami pénzügyi javulási folyamatok
is megsemmisültek volna, mivel a MÁV az államháztartás
pénzügyi rendezésének döntõ tényezõjévé
vált. Baross érdeme volt az a felismerés, hogy az
ország
pénzügyi érdeke az utazási díjtételek
leszállitását és nem a felemelését
kívánja, hogy a munkahelyre és a piacokra igyekvõ
lakosság anyagi helyzete könnyebbé váljék.
Dijszabásreformja messze túlélte korát.
|