A V43. 2000-es mozdonyok mûszaki leírása
A V43 sorozatú mozdonyok mûszaki leírása
  • A V43. 2000-es mozdonycsalád a V43-as mozdonyok tovább fejlesztett változata, de mielõtt konkrétan a tárgyalására térnénk, ismertetem az „eredeti” V43-as mozdony fõbb paramétereit:
  • feszültség= 25kV 50Hz / eredetileg átkapcsolható volt 16kV-ra / 
  • vonóerõ= 3000LE (2140kW) állandó 
  • sebesség= 130km/h 
  • kerékátmérõ= 1180 mm 
  • szolgálati súly= 78,0 t 
  • tapadási súly= 19,5 t 
  • hossza= 15700 mm 
  • hajtás= forgóvázanként 1-1 db. SW 7309 típusú hullámos áramú soros motor
  • forgóváz= Jacquemin forgóvázakban kétfokozatú homlokfogaskerékpár 
  • 1. ábra) az elkészült elsõ magyar V43. 1008
    A mozdony jobb megismeréséhez hozzá tartozik annak a tudomásul vétele, hogy az elsõ 7 mozdony külföldön készült, a MÁVAG „csak” a szabadalmát vette meg. A magyar ipar így is remekmûvet alkotott ,a mozdony sorozatot 1963-1982-ig gyártották, számos változata létezett és a mai napig is létezik. A V43 „szili” nevét a szilícium diódáiról kapta, összesen 64 db. dióda található benne. A mozdony vezérlése fokozatkapcsolóval történik, ami induláskor jellegzetes rángatást idéz elõ. A V43-as mozdony univerzálisan felhasználható, a MÁV jellegzetes villamos mozdonya. A gyártói között ott találjuk: AEG, Siemens, és francia vállalatokat, amelyek benne voltak a Nyugati Vasútvillamosítási Munkaközösségében. 
    A V43-as „szili” B’B elrendezésû, a mozdony 130 km/h sebességnél sík pályán 700 t gyorsvonatot képes tovabítani, melynek sebessége 7%0-es emelkedõn sem csökken 80km/h alá. 

    Sajnos, a V43-as „szili” az idejét letöltötte, a MÁV-nak döntenie: kellet vagy új mozdony típust szerez be, vagy a régi villany mozdonyait újítja fel. / A szerzõ véleménye: szerintem új mozdony típust kellett volna beszerezni, és nem a felújítást választani, mert a V43-as életét csak 10-15 ével lehet megnyújtani, különben is a MÁV-nál a V43-asokat 2015-ig ki kell vonni a forgalomból, így nem biztos ,hogy meg fog térülni a beruházás költsége ,ami elérte a 80 millió forintot darabonként és ebbõl következik ,hogy 5 mozdony árából 1 korszerû villanymozdonyt vásárolhatna a MÁV. /

    A V43.2000-es sorozatú mozdony mûszaki leírása , az eredetihez képest történt változással

    Az átalakítások az 1997-ben bevezetett V6E jelû javítás tartalmára épülnek. A továbbfejlesztésnél meghatározó szempont volt a távvezérlés korszerûsítése, munkakörülmények és az üzembiztonság javítása.
    2. ábra


    A közremûködök (MÁV Északi Jármûjavító Kft. ,Ganz Ansaldo Rt. ,Dores Bt., Gépészeti Fõnökségek Gépészeti Szakigazgatóság) a merõben újszerû feladatot tervezéssel ,vadonatúj megoldásokkal és öt mozdony elkészítésével együtt alig egy év alatt oldották meg a MÁV Északi Jármûjavító fõvállalkozásában (2.ábra )
     

    3. ábra

     

    A bemutatásra kerülõ „szilik” gumirugós szekunder rugózással (kisebb zaj a vezérállásban, nyugodtabb futás, kevesebb hiba a szekrény felfüggesztéseknél ) és megújított vezetõállással készülnek . A régi alkoholos ablak-páramentesítõt lecserélték, hideg-meleg levegõt szállító, több fokozatban állítható fûtõ-hûtõ berendezésre, a régi kézi mûködésû ablaktörlõt villamos mûködésûre cserélték, a megújított géptér ajtótömítéseit is szintén kicserélték, és az ablakok fényvédõfóliás borítást kaptak. 

    A vezérlési rendszer megváltoztatása új vezérlési kábelhálózatot és készülékelrendezést igényelt. 

    Ennek keretében a villamos kezelõelemek és készülékek a rázásnak kitett „R” állványról a „H2”-es állványra kerültek. Az esetleges földzárlat keresést a kétsarkú kismegszakítók könnyítik meg. A reneszánszát élõ fokozatkapcsoló nyomáshullám érzékelõt kapott a tûzesetek megelõzéséhez.

    SZÁMÍTÓGÉPES JÁRMÛVEZÉRLÕ

    Vezetõasztal
    A korszerûsítésnél alapvetõ szempont volt annak az eldöntése ,hogy szabad –e ilyen koros jármûvekben új megoldásokat és nem utolsó sorban mikroprocesszoros jármûvezérlõt használni.
    Szempontok: 
  • a mozdonyok megbízhatóságának növelése 
  • üzemképesség javítása 
  • a régi vezérlõelemek kiváltása 
  • a korszerû távvezérlési rendszer kialakítása 
  • Az 1990-1997.év közötti idõszak elemzésével egyértelmûen kimutatható: a bekövetkezett szolgálat- 
    képtelenségek 60-70%-át a vezérlõ áramkörökben lévõ kontaktorok (érintkezõk, segédérintkezõk) 
    hibái okozták ,mely gyors és szakszerû javítása az estek többségében nem okoztak volna problémát. 
    A szolgálatképtelenséget okozó hibák feltárása és elhárítása, sok estben jelentõs munkaóra ráfordítást igényelt, a mozdonyok ez idõ alatt az üzembõl kiestek. 
    Az 1960-as évekbõl származó konstrukció elktromechanikus készülékei (DI, DU relék, fokozat állásjelzõk stb.) elhasználódtak. Pótlásuk költséges illetve nem megoldható. 

     
    Ingavonati közlekedésre alkalmas legyen. 
    A V43 sorozatú mozdonyok felújítását végzõ MÁV Északi Jármûjavító Kft. kiírására 4 ajánlat érkezett.: 
    -Adtranz 
    -Elin 
    -Ganz Ansaldo 
    -Hungarotrain kft. 
    A nyertes: Ganz Ansaldo MVE-03 típusú jármûvezérlõje.

    A nyertes MVE-03 típusú jármûvezérlõ feladata:

    Ellátja a mozdony teljes vezérlését a korábbiakhoz képest a következõ módosításokkal:
    - áramszedõ vezérlés: a két áramszedõ ep szelep vezérlése egymástól független. 
    - az áramszedõ menetirány függõ kiválasztása automatikusan történik 
    - az áramszedõk leeresztését kiváltja a kontroller „- - „ állása ( villamos vészkapcsoló)
     Fõmegszakító vezérlés 
    - Az elektromechanikus védelmi berendezés védelmi funkcióját az MVE-03 jármûvezérlõ vette át.
    - Megszûnt a fõmegszakító „ki” tekercsére dolgozó fõüzemi egyenirányítók EZV-3 külsõ zárlat védelme, szerepüket a vontatómotorköri túláramvédelmi berndezések látják el.
    4.ábra  Fõmegszakító
    - Fokozatkapcsoló vezérlés:
    -elektronikus kimenettel lettek ellátva ( tranzisztoros vezérlésû)
    -érintkezõk kettõzése
    - Irányváltó vezérlés :
    - irányváltás feltétele : motor kiesett állapota, és mozdony álló helyzete (V=0km/h)
    - Motor kontaktor vezérlés:
    - a kontrollerek”-„ állása nem a kontaktorokat kapcsolja ki ,hanem a fõmegszakítót
    - szellõzési hiány esetén levezérli a fokozat kapcsolót „0” állásra 
    - irányváltóvégállás-hiba esetén a fõmegszakító kikapcsol, majd ezt követõen a fokozat kapcsoló „0” fokozatra kapcsol 
    - az egyenáramú kontaktorok meghúzási feltétele „0-1” fokozat 
    - ha bármelyik motorkontaktor „0-1” fokozattól magasabb pozícióban kapcsolna ki , akkor a fõmegszakító kikapcsol ha a hiba továbbra is fenn áll az „MVE-03” a hibás motor áramkörét automatikusan selejtezi.
    - Vonatfûtési kontaktor:
    - A vonatfûtési billenõ kapcsoló kétállású, nem rugózott kapcsoló, mely a feltételek teljesülése esetén azonnal bekapcsolja a fûtési kontaktort ,a kapcsoló „BE” állásában fõmegszakító bekapcsolását követõen 2sec múlva automatikusan kapcsol be. A fûtési kontaktor csak fõmegszakítóval kapcsolható ki.
    - Légsûrítõ vezérlés:
    - A légsûrítõ hajtómotor féligvezérelt trisztoros egyenirányító táplálja. Bekapcsolt légsûrítõt a fõlégtartály nyomása mûködteti.(a BDT 400-as vezérlõkocsin nincs külön légsûrítõ kapcsoló)
    - Szellõzök vezérlése:
    - A vontatómotorok (SW) , valamint a fõtranszformátor (5.ábra)- szellõzõt félig vezérelt tirisztoros egyen irányító táplálja
    .5.ábra  Transzformátor