A V43 sorozatú mozdonyok mûszaki leírása 1. ábra) az elkészült elsõ
magyar V43. 1008
![]() A mozdony jobb megismeréséhez
hozzá tartozik annak a tudomásul vétele, hogy az elsõ
7 mozdony külföldön készült, a MÁVAG
„csak” a szabadalmát vette meg. A magyar ipar így is remekmûvet
alkotott ,a mozdony sorozatot 1963-1982-ig gyártották, számos
változata létezett és a mai napig is létezik.
A V43 „szili” nevét a szilícium diódáiról
kapta, összesen 64 db. dióda található benne.
A mozdony vezérlése fokozatkapcsolóval történik,
ami induláskor jellegzetes rángatást idéz elõ.
A V43-as mozdony univerzálisan felhasználható, a MÁV
jellegzetes villamos mozdonya. A gyártói között
ott találjuk: AEG, Siemens, és francia vállalatokat,
amelyek benne voltak a Nyugati Vasútvillamosítási
Munkaközösségében.
A V43-as „szili” B’B elrendezésû,
a mozdony 130 km/h sebességnél sík pályán
700 t gyorsvonatot képes tovabítani, melynek sebessége
7%0-es emelkedõn sem csökken 80km/h alá.
Sajnos, a V43-as „szili” az idejét letöltötte, a MÁV-nak döntenie: kellet vagy új mozdony típust szerez be, vagy a régi villany mozdonyait újítja fel. / A szerzõ véleménye: szerintem új mozdony típust kellett volna beszerezni, és nem a felújítást választani, mert a V43-as életét csak 10-15 ével lehet megnyújtani, különben is a MÁV-nál a V43-asokat 2015-ig ki kell vonni a forgalomból, így nem biztos ,hogy meg fog térülni a beruházás költsége ,ami elérte a 80 millió forintot darabonként és ebbõl következik ,hogy 5 mozdony árából 1 korszerû villanymozdonyt vásárolhatna a MÁV. / A V43.2000-es sorozatú mozdony mûszaki leírása , az eredetihez képest történt változássalAz átalakítások
az 1997-ben bevezetett V6E jelû javítás tartalmára
épülnek. A továbbfejlesztésnél meghatározó
szempont volt a távvezérlés korszerûsítése,
munkakörülmények és az üzembiztonság
javítása.
2. ábra
![]()
3. ábra
A bemutatásra kerülõ „szilik” gumirugós szekunder rugózással (kisebb zaj a vezérállásban, nyugodtabb futás, kevesebb hiba a szekrény felfüggesztéseknél ) és megújított vezetõállással készülnek . A régi alkoholos ablak-páramentesítõt lecserélték, hideg-meleg levegõt szállító, több fokozatban állítható fûtõ-hûtõ berendezésre, a régi kézi mûködésû ablaktörlõt villamos mûködésûre cserélték, a megújított géptér ajtótömítéseit is szintén kicserélték, és az ablakok fényvédõfóliás borítást kaptak. A vezérlési rendszer megváltoztatása új vezérlési kábelhálózatot és készülékelrendezést igényelt. Ennek keretében a villamos kezelõelemek és készülékek a rázásnak kitett „R” állványról a „H2”-es állványra kerültek. Az esetleges földzárlat keresést a kétsarkú kismegszakítók könnyítik meg. A reneszánszát élõ fokozatkapcsoló nyomáshullám érzékelõt kapott a tûzesetek megelõzéséhez. SZÁMÍTÓGÉPES JÁRMÛVEZÉRLÕVezetõasztal
![]() A korszerûsítésnél
alapvetõ szempont volt annak az eldöntése ,hogy szabad
–e ilyen koros jármûvekben új megoldásokat és
nem utolsó sorban mikroprocesszoros jármûvezérlõt
használni.
Szempontok:
Az 1990-1997.év közötti idõszak
elemzésével egyértelmûen kimutatható:
a bekövetkezett szolgálat-
képtelenségek 60-70%-át a vezérlõ
áramkörökben lévõ kontaktorok (érintkezõk,
segédérintkezõk)
hibái okozták ,mely gyors és
szakszerû javítása az estek többségében
nem okoztak volna problémát.
A szolgálatképtelenséget okozó
hibák feltárása és elhárítása,
sok estben jelentõs munkaóra ráfordítást
igényelt, a mozdonyok ez idõ alatt az üzembõl
kiestek.
Az 1960-as évekbõl származó
konstrukció elktromechanikus készülékei (DI,
DU relék, fokozat állásjelzõk stb.) elhasználódtak.
Pótlásuk költséges illetve nem megoldható.
Ingavonati közlekedésre alkalmas legyen.
A V43 sorozatú
mozdonyok felújítását végzõ MÁV
Északi Jármûjavító Kft. kiírására
4 ajánlat érkezett.:
-Adtranz
-Elin
-Ganz Ansaldo
-Hungarotrain kft.
A nyertes: Ganz Ansaldo
MVE-03 típusú jármûvezérlõje.
A nyertes MVE-03 típusú jármûvezérlõ feladata:Ellátja a mozdony
teljes vezérlését a korábbiakhoz képest
a következõ módosításokkal:
-
áramszedõ vezérlés: a két áramszedõ
ep szelep vezérlése egymástól független.
-
az áramszedõ menetirány függõ kiválasztása
automatikusan történik
-
az áramszedõk leeresztését kiváltja
a kontroller „- - „ állása ( villamos vészkapcsoló)
Fõmegszakító vezérlés-
Az elektromechanikus védelmi berendezés védelmi funkcióját
az MVE-03 jármûvezérlõ vette át.
-
Megszûnt a fõmegszakító „ki” tekercsére
dolgozó fõüzemi egyenirányítók
EZV-3 külsõ zárlat védelme, szerepüket a
vontatómotorköri túláramvédelmi berndezések
látják el.
4.ábra Fõmegszakító
![]() - Fokozatkapcsoló vezérlés:-elektronikus kimenettel
lettek ellátva ( tranzisztoros vezérlésû)
-érintkezõk
kettõzése
- Irányváltó vezérlés :- irányváltás
feltétele : motor kiesett állapota, és mozdony álló
helyzete (V=0km/h)
- Motor kontaktor vezérlés:-
a kontrollerek”-„ állása nem a kontaktorokat kapcsolja ki
,hanem a fõmegszakítót
-
szellõzési hiány esetén levezérli a
fokozat kapcsolót „0” állásra
-
irányváltóvégállás-hiba esetén
a fõmegszakító kikapcsol, majd ezt követõen
a fokozat kapcsoló „0” fokozatra kapcsol
-
az egyenáramú kontaktorok meghúzási feltétele
„0-1” fokozat
-
ha bármelyik motorkontaktor „0-1” fokozattól magasabb pozícióban
kapcsolna ki , akkor a fõmegszakító kikapcsol ha a
hiba továbbra is fenn áll az „MVE-03” a hibás motor
áramkörét automatikusan selejtezi.
- Vonatfûtési kontaktor:-
A vonatfûtési billenõ kapcsoló kétállású,
nem rugózott kapcsoló, mely a feltételek teljesülése
esetén azonnal bekapcsolja a fûtési kontaktort ,a kapcsoló
„BE” állásában fõmegszakító bekapcsolását
követõen 2sec múlva automatikusan kapcsol be. A fûtési
kontaktor csak fõmegszakítóval kapcsolható
ki.
- Légsûrítõ vezérlés:-
A légsûrítõ hajtómotor féligvezérelt
trisztoros egyenirányító táplálja. Bekapcsolt
légsûrítõt a fõlégtartály
nyomása mûködteti.(a BDT 400-as vezérlõkocsin
nincs külön légsûrítõ kapcsoló)
- Szellõzök vezérlése:-
A vontatómotorok (SW) , valamint a fõtranszformátor
(5.ábra)- szellõzõt félig vezérelt tirisztoros
egyen irányító táplálja
.
![]() |