A MÁV M62-es mozdonyainak története
Az M62,001 mozdony táblája

Az 1960-as évek elején szükségessé vált egy nagy teljesítményû dízelmozdony típus beszerzése a MÁV egyre növekvõ szállítási feladatainak ellátásához. Mivel a hazai ipar többezer lóerõs mozdony gyártására tett kísérlete kudarcba fulladt ( M66l, 1957 ), az ilyen teljesítményû gépeket külföldrõl kellett beszerezni. Elõször 1963 - 1964 -ben érkeztek Svédországból NOHAB gyártmányú, M6l sorozatú, 1950 LE teljesítményû dízelvillamos mozdonyok. Mivel ezt a késõbbiekben igen jól bevált típust csak valutáért lehetett megvásárolni, illetve az ilyen kategóriájú gépeket mindenképpen valamely szocialista országban szerették volna gyártani, a szovjet ipar kifejlesztette az M62 sorozatú mozdonyokat. Az 1472 KW ( 2000 LE ) teljesítményû, kétütemû, feltöltõs dízelmotor egyenáramú fõgenerátort hajt. Ennek árama mûködteti a két forgóvázban elhelyezett három-három darab, egymással párhuzamosan kapcsolt, marokcsapágyas felfüg-gesztésû vontatómotort. Az egyenáramú soros motorok fogaskerékáttételen keresztül hajtják meg a kerékpárokat.
Mivel a mozdonyokban vonatfûtõ berendezés nincs, azokat a kezdeti idõkben télen csak tehervonati szolgálatban alkalmazták. Késõbb azonban - ahogy napjainkban is - egyre többször továbbítottak gõz- vagy villamos fûtõkocsival együtt személyszállító vonatokat is. Prototípus lévén - ez volt a luganszki mozdonygyár elsõ 1435 mm nyomtávolságra gyártott mozdonya - kezdetben sok meghibásodás fordult elõ. Ezeket a gyár Magyarországon tartózkodó szerelõi hosszabb-rövidebb idõ alatt kijavították. A gyártás során aztán az itt szerzett tapasztalatok alapján több szerkezeti módosítás is történt. Érdekességként megjegyzendõ, hogy a gyári- és pályaszámok az M62 001- M62 052 mozdonyok esetében megegyeznek egymással. A késõbb több ezres szériában gyártott mozdonyokból vásárolt szinte az összes szocialista ország. A MÁV 1965-tõl 1974-ig 270 db normál nyomközû és 18 db széles nyomközû - utóbbiakat a záhonyi széles nyomközû hálózatra - mozdonyt szerzett be ( M62 001-M62 270, M62 501-M62 518 ). Az elsõ mozdony ( M62 001 ) 1965.04.27-én érkezett meg a budapesti Hámán Kató Fûtõházhoz ( mai nevén Északi Fûtõház ). Átvételére másnap került sor.
Késõbb három széles nyomközû gépet normállá építettek át ( M62 271-M62 273 ). A nyolcvanas években több mozdonyt bérelt a vasút a CSD-tõl. Ezekbõl a MÁV 1987-ben 10 db-ot meg is vett, melyeket M62 274 - M62 283 pályaszámokkal sorozott állományába. Néhány évvel késõbb (1990-ben) selejtezték õket, alkatrészutánpótlás címén. Az M62-esek nagyobb arányú selejtezése 1990-ben kezdõdött, és azóta is folyamatosan tart. 1995 májusáig közel 140 gép selejtezése történt meg. Ebbõl a típusból a GySEV is beszerzett 1972-ben 6 darabot. ( M62 901 - M62 906 ). 1974-ben átvette a MÁV-tól az M62 143 pályaszámú mozdonyt, mely 1976-ig eredeti MÁV pályaszámán futott. Ebben az évben megvásárolták a MÁV M62 142 psz.-ú gépét is. A két mozdonyt ekkor számozták át M62 908-asra illetve M62 907-re. A sorozat selejtezése egy baleset miatt 1975-ben kezdõdött ( M62 906, Balffürdõ ) és a mai napig is tart. Jelenleg már csak az M62 904-es van állományban. Zárszóként elmondhatjuk a "Szergej"-ekrõl, hogy bár vasúti hálózatunk folyamatos villamosításával jelentõségük egyre csökken, mégis a MÁV egykori dízelesítési programjának egyik alaptípusaként - a kezdeti nehézségek ellenére - egy jól bevált mozdonysorozat 37. születésnapját ünnepelhetjük az idén.
 
 

Az M62,224-es mozdony táblája