|
Az M62,001 mozdony táblája
Az 1960-as évek elején szükségessé
vált egy nagy teljesítményû dízelmozdony
típus beszerzése a MÁV egyre növekvõ szállítási
feladatainak ellátásához. Mivel a hazai ipar többezer
lóerõs mozdony gyártására tett kísérlete
kudarcba fulladt ( M66l, 1957 ), az ilyen teljesítményû
gépeket külföldrõl kellett beszerezni. Elõször
1963 - 1964 -ben érkeztek Svédországból NOHAB
gyártmányú, M6l sorozatú, 1950 LE teljesítményû
dízelvillamos mozdonyok. Mivel ezt a késõbbiekben
igen jól bevált típust csak valutáért
lehetett megvásárolni, illetve az ilyen kategóriájú
gépeket mindenképpen valamely szocialista országban
szerették volna gyártani, a szovjet ipar kifejlesztette az
M62 sorozatú mozdonyokat. Az 1472 KW ( 2000 LE ) teljesítményû,
kétütemû, feltöltõs dízelmotor egyenáramú
fõgenerátort hajt. Ennek árama mûködteti
a két forgóvázban elhelyezett három-három
darab, egymással párhuzamosan kapcsolt, marokcsapágyas
felfüg-gesztésû vontatómotort. Az egyenáramú
soros motorok fogaskerékáttételen keresztül hajtják
meg a kerékpárokat.
Mivel a mozdonyokban vonatfûtõ berendezés nincs,
azokat a kezdeti idõkben télen csak tehervonati szolgálatban
alkalmazták. Késõbb azonban - ahogy napjainkban is
- egyre többször továbbítottak gõz- vagy
villamos fûtõkocsival együtt személyszállító
vonatokat is. Prototípus lévén - ez volt a luganszki
mozdonygyár elsõ 1435 mm nyomtávolságra gyártott
mozdonya - kezdetben sok meghibásodás fordult elõ.
Ezeket a gyár Magyarországon tartózkodó szerelõi
hosszabb-rövidebb idõ alatt kijavították. A gyártás
során aztán az itt szerzett tapasztalatok alapján
több szerkezeti módosítás is történt.
Érdekességként megjegyzendõ, hogy a gyári-
és pályaszámok az M62 001- M62 052 mozdonyok esetében
megegyeznek egymással. A késõbb több ezres szériában
gyártott mozdonyokból vásárolt szinte az összes
szocialista ország. A MÁV 1965-tõl 1974-ig 270 db
normál nyomközû és 18 db széles nyomközû
- utóbbiakat a záhonyi széles nyomközû
hálózatra - mozdonyt szerzett be ( M62 001-M62 270, M62 501-M62
518 ). Az elsõ mozdony ( M62 001 ) 1965.04.27-én érkezett
meg a budapesti Hámán Kató Fûtõházhoz
( mai nevén Északi Fûtõház ). Átvételére
másnap került sor.
Késõbb három széles nyomközû
gépet normállá építettek át (
M62 271-M62 273 ). A nyolcvanas években több mozdonyt bérelt
a vasút a CSD-tõl. Ezekbõl a MÁV 1987-ben 10
db-ot meg is vett, melyeket M62 274 - M62 283 pályaszámokkal
sorozott állományába. Néhány évvel
késõbb (1990-ben) selejtezték õket, alkatrészutánpótlás
címén. Az M62-esek nagyobb arányú selejtezése
1990-ben kezdõdött, és azóta is folyamatosan
tart. 1995 májusáig közel 140 gép selejtezése
történt meg. Ebbõl a típusból a GySEV
is beszerzett 1972-ben 6 darabot. ( M62 901 - M62 906 ). 1974-ben átvette
a MÁV-tól az M62 143 pályaszámú mozdonyt,
mely 1976-ig eredeti MÁV pályaszámán futott.
Ebben az évben megvásárolták a MÁV M62
142 psz.-ú gépét is. A két mozdonyt ekkor számozták
át M62 908-asra illetve M62 907-re. A sorozat selejtezése
egy baleset miatt 1975-ben kezdõdött ( M62 906, Balffürdõ
) és a mai napig is tart. Jelenleg már csak az M62 904-es
van állományban. Zárszóként elmondhatjuk
a "Szergej"-ekrõl, hogy bár vasúti hálózatunk
folyamatos villamosításával jelentõségük
egyre csökken, mégis a MÁV egykori dízelesítési
programjának egyik alaptípusaként - a kezdeti nehézségek
ellenére - egy jól bevált mozdonysorozat 37. születésnapját
ünnepelhetjük az idén.
|
Az M62,224-es mozdony táblája
|