Az M62-301 - 302 pályaszámú
dízel-villamos mozdony korszerűsítése
MÁV Rt. vonalain az M62 sorozatú mozdony 1965-től teljesít - az igényeknek
megfelelően - fővonali személyszállító, tehervonati és nehéz tolató gurítódombi)
szolgálatot. Az azóta eltelt több mint 35 év alatt a konstrukción jónéhány
módosítás, korszerűsítés lett végrehajtva, de az alapkivitel változatlan
maradt. A műszaki-technikai fejlődés és az üzemeltetői igények mára túlhaladták
a mozdony eredeti műszaki megoldásait. A korszerűsítés megrendelője a MÁV
Rt. Gépészeti Szakigazgatósága a mozdony kiváló tulajdonságainak megtartása
mellett a következőket tűzte ki feladatul:Fotó: Szolnoki Járműjavító - fajlagos üzemanyag és kenőolaj megtakarítás a dizelmotor csere következtében, az energiatakarékos vezérlés és szabályozás következtében, - a mozdony káros anyag emissziójának csökkentése, - a mozdony környezetre gyakorolt zajterhelésének csökkentése, - javítási és fenntartási költségek csökkentése, - a segédüzemi berendezések működtetéséhez felhasznált energia csökkentése (a takarékos működést biztosító szabályozás következtében), - a mozdonyvezető-állások komfortfokozatának javítása, - a jármű további 15-20 évig megbízhatóan üzemeljen, -az információszolgáltatás szintjének javítása a mozdonyvezető és a karbantartó személyzet számára: a mozdony üzemeltetés körülményeinek mikroprocesszoros tárolása, kijelzése és kiolvashatósága által, a mozdony esetleges- meghibásodásakor az üzemeltetési paraméterek tárolása, -naplózása és kijelzése által. - a belső és külső bevonatrendszer biztosítsa á tervezett élettartam alatti időszakra a megfelelő korrózióvédelmet és esztétikus megjelenést. M62,301 motorja
A felújítás és korszerűsítés ,M62,302 motorja A hosszú időn át megbízhatóan működő szerkezeti elemek - alváz, járműszekrény, forgóvázak, vontatómotorok, kerékpárok - eredeti kivitelben kerültek felújításra. A jelentős mértékű átalakítás az alábbi egységekre terjedt ki: - beépítésre került egy 1500 kW teljesítményű főgépcsoport ,amely a CAT 3512 B DI TA SC dízelmotorból és a vele közös alapkeretre rögzített rugalmas tengelykapcsolóval kapcsolt DSG 86 M1-4/AVK-SEG típusú kefenélküli, háromfázisú feszültségszabályzós szikrongenerátorból áll. A szinkrongenerátorra közvetlenül lett rögzítve a DH-6x700/M62 típusú egyenirányító szekrény. - A segédüzemi berendezések működtetése és szabályozása a mindenkori teljesítmény igénytől függ. A hidrosztatikus segédüzemi rendszer BOSCH REXROTH gyártmányú. A hidrosztatikus szivattyúkat egyesített kivitelben közvetlenül a dízelmotor látja el energiával. A hidrosztatikus motorok meghajtják: - tetőventillátort, amely a dízelmotor alacsony- és magas hőmérsékletű hűtővizét, valamint a hidrosztatikus hajtás olaját hűti, - a W450/150 típusú szakaszos üzemi légsűrítőt, - a főgenerátor és egyenirányító hűtőventillátorát, - a mellső és hátsó forgóvóz vontatómotorok hűtőventillátorait, - a NIEHOF típusú 24V DC 250A teljesítményű generátort. M62,302 vezető asztala A mozdonyvezérlő feldolgozza az irányváltó, menetszabályzó, kapcsolók, szintadók, termosztátok, hőmérséklet-jeladók, dízelmotorszabályzó, készülék segédérintkezők és a védelmi áramkörökből érkező jeleket. - Biztosítja a beállított üzemállapotot, ezáltal vezérli a dízelmotor fokozatmentes fordulatszámt, a megtett fordulatok számát, a fődinamó gerjesztés szabályzót, - a főkontaktor, az irányváltókontaktor, a mezőgyengítő kontaktoron, az előgerjesztő- és gerjesztőkontaktor működtetését, - az indítóáram, főgenerátor teljesítmény szabályozást, valamint a főgenerátor üzemét, a földzárlat, túláram, túlterhelés, vontatómotor elpörgés és az akkumulátor alacsony és túlfeszültség védelmét, - homokolás és jelzés működtetést mindkét vezetőállásban és a géptéri indító panelen, az eseménynaplózást, hibaesetek képzését és tárolását, valamint kontaktorműködést és üzemidő számlálást, öndiagnosztikát, menetregisztrálást és a feketedoboz funkciót, - menetirányt, folyamatos üzemét és mozdonyleállást, - "selejtezett" üzemállapotban a csökkentett teljesitményt - határgörbe alapján az 1-6 trakciós motorok egyedi működését, - adatelőkészítést a soros porton keresztül csatlakoztatható hordozható számítógép számára. M62,302 járművezérlő képernyője az XBT F032 érintés vezérlésű színes grafikus monitor és LP8/M62 8 diódás állapot és hiba optikai megjelenítő a mozdonyvezetői asztalok tartozéka; a fődinamó gerjesztés és szabályozót az egyenirányító szekrény tartalmazza a géptérben - az indítást, hibakijelzést és segédagregát működést felügyelő egység géptéri indítószekrény tartozéka - a Momentum PLC Modicon és a Momentum 723 PLUS integrált szabályzó számítógép a nagyfeszűltségű tér falában elhelyezett szekrény tartozéka: Az öt egység MODBUS + kommuniációs vonallal van rendszerbe foglalva. A rendszert a LoCon-M62 és a LogSoft M62 szoftver működteti. NIEHOF tip. 24 V DC 250 A generátor Amozdony tárolt villamos energiáját két 340 amperóra kapacitású 24V DC feszültségszintű akkumulátor telepegység biztosítja. Az egyik telepegység biztosítja az összes segédüzemi fogyasztó energiaellátását. A másik telepegység a dízelmotor indítómotorai, valamint a főgenerátor gerjesztésére biztosít energiát. Töltéseiket üzemállapottól függően a dízelmotorra szerelt 24 VDC 150 A teljesítményű generátor, a hidrosztatikus meghajtású NIEHOF S 498/A2-205 típusú 250 A teljesítményű generátor, valamint a TK 3,74 típusú, háromhengeres dízelmotorral hajtott 24V DC 250A teljesítményű generátor biztosítja. A mozdony fékberendezése Az önműködő fékberendezés a PBA 82H típusú mozdonyvezetői fékezőszelep - más néven fékkontroller valamint a PBL3-98 típusú fékpanel alkalmazásával elektropneumatikus rendszerű fékberendezés lett. Ez utóbbi fékpanel a MÁV Rt. járművén első ízben kapott alkalmazást. A kiegészítő fékberendezés nem átmenő, MWF rendszerű. A jármű önműködő féke megmaradt nyomásmódosítás, sebesség függés nélküli fékberendezésnek FE 115 típusú kormányszeleppel és Dü 23/b/2,1 típusú nyomásmódosítóval, valamint műanyag féktuskókkal. M62,302 vezetőfülkéje - áttekinthető és jól kezelhető elemeket tartalmazó mozdonyvezető és segédvezető asztal, - EVM 120 típusú éberségi berendezés, - THERMO KING vezetőállás légkondicionáló berendezés, mely tartalmaz: - THERMO KING 0492-28260 típusú kombinált 7 szélvédő és páramentesítő egységet, - Every Control típusú, kétcsatornás állítható digitális termosztátot, - E 090 típusú elektromos hajtású kondenzátorkompresszor egységet, - WEBASTO Thermo 350 típusú automatikusan üzemeltethető előmelegítő és hőntartó berendezés, - elektromos üzemű, változtatható ütemű pantográf ablaktörlő, ablakmosóva - TEL 1000 típusú jármű sebességmérő és menetregisztráló készülék, - BEKA-MAX típusú - környezetbarát anyaggal működő nyomkarimakenő berendezés, - PAT típusú fűthető visszapillantó tükör, - Grammer DS 85 H/L típusú mozdonyvezetői ülés, - RA 80 M típusú hűtőszekrény, - új hangszigetelt belső burkolat fénycsöves általános világítótestek és spot helyi megvilágítással. A jármű felületvédelme - átlapolt felületek védelme PERMATEX 2301 HEGESŐALAPOZÓVAL, - közbenső réteg AQUAVERN PRIMER alapozó 40 60 nm száraz rétegvastagságban, - fedőfényezés NUVOVERN AQUA fedőlakk M6224-21 számú színterv szerint. Az M62-302 pályaszámú jármű műszaki adatai: A jármű rendeltetése tehervonati üzem
Nyomköz 1435 mm Maximális kerékátmérő a futókörön 1050 mm Tengely elrendezés Co'Co' Ütköző felületek közötti hossz 17550 mm Legnagyobb szélesség 2950 mm Legnagyobb magasság a sínkorona felett 4636 mm Ütköző magasság 1050 mm Legkissebb járható pályaív sugár (5 km/h sebesség mellett] 75 m A mozdony teljes tömege 108 tonna Engedélyezett sebesség 100 km/h Legnagyobb indító vonóerő 370 kN Dieselmotor típus (M62,302) CAT 3512 B DI-TA SC Beépítési teljesítmén: 1500 kW Beépítési névleges fordulatszám 1800 1/min Mozdony vezérlés: LoControl-DE/M62 Segédüzemi hajtás típusa Bosh Rextroth Hűtés: túlnyomásos kétkörös víz Hűtőventillátor meghajtása hidrosztatikus Hőntartó dízel-aggregát típusa AGENTUM Hőntartó dízel-aggregát teljesítménye 6 kW Főgenerátor típusa AVK DSG86 M1-4 Vontatómotorok típusa ED 107 Vontatómotorok száma 6 db Fék neme kézi és légnyomásos fék Fék rendszere Knorr Fékhengerek száma 8 db Éberégi berendezés EVM-120 Légsűrítő típusa W 450/150 Légsűrítő meghajtása: hidrosztatikus Klíma berendezés típusa AGENTUM Az átalakítást végezte: MÁV Szolnoki Jármű javító Kft. |