Az M62-301 - 302 pályaszámú  dízel-villamos mozdony korszerűsítése


Fotó: Szolnoki Járműjavító
MÁV Rt. vonalain az M62 sorozatú mozdony  1965-től teljesít - az igényeknek megfelelően - fővonali személyszállító, tehervonati és nehéz tolató  gurítódombi) szolgálatot. Az azóta eltelt több mint 35  év alatt a konstrukción jónéhány módosítás, korszerűsítés lett végrehajtva, de az alapkivitel változatlan  maradt. A műszaki-technikai fejlődés és az üzemeltetői  igények mára túlhaladták a mozdony eredeti műszaki  megoldásait. A korszerűsítés megrendelője a MÁV Rt. Gépészeti Szakigazgatósága a mozdony kiváló tulajdonságainak  megtartása mellett a következőket tűzte ki feladatul:
- fajlagos üzemanyag és kenőolaj megtakarítás
a dizelmotor csere következtében,
az energiatakarékos vezérlés és szabályozás  következtében,
- a mozdony káros anyag emissziójának csökkentése,
- a mozdony környezetre gyakorolt zajterhelésének  csökkentése,
- javítási és fenntartási költségek csökkentése,
- a segédüzemi berendezések működtetéséhez felhasznált energia csökkentése (a takarékos működést biztosító szabályozás következtében),
- a mozdonyvezető-állások komfortfokozatának javítása,
- a jármű további 15-20 évig megbízhatóan üzemeljen,
-az információszolgáltatás szintjének javítása a mozdonyvezető és a karbantartó személyzet számára:
a mozdony üzemeltetés körülményeinek mikroprocesszoros tárolása, kijelzése és kiolvashatósága által,
a mozdony esetleges- meghibásodásakor az üzemeltetési paraméterek tárolása, -naplózása és kijelzése által.
- a belső és külső bevonatrendszer biztosítsa á tervezett élettartam alatti időszakra a megfelelő korrózióvédelmet és esztétikus megjelenést.

M62,301 motorja

M62,302 motorja
A felújítás és korszerűsítés ,
A hosszú időn át megbízhatóan működő szerkezeti elemek - alváz, járműszekrény, forgóvázak, vontatómotorok, kerékpárok - eredeti kivitelben kerültek felújításra. A jelentős mértékű átalakítás az alábbi egységekre terjedt ki:
- beépítésre került egy 1500 kW teljesítményű főgépcsoport ,amely a CAT 3512 B DI TA SC dízelmotorból és a vele közös alapkeretre rögzített rugalmas tengelykapcsolóval kapcsolt DSG 86 M1-4/AVK-SEG típusú kefenélküli, háromfázisú feszültségszabályzós szikrongenerátorból áll. A szinkrongenerátorra közvetlenül lett rögzítve a DH-6x700/M62 típusú egyenirányító szekrény.
- A segédüzemi berendezések működtetése és szabályozása a mindenkori teljesítmény igénytől függ. A hidrosztatikus segédüzemi rendszer
BOSCH REXROTH gyártmányú. A hidrosztatikus szivattyúkat egyesített kivitelben közvetlenül a dízelmotor látja el energiával. A hidrosztatikus motorok meghajtják:
- tetőventillátort, amely a dízelmotor alacsony- és magas hőmérsékletű hűtővizét, valamint a hidrosztatikus hajtás olaját hűti,
- a W450/150 típusú szakaszos üzemi légsűrítőt,
- a főgenerátor és egyenirányító hűtőventillátorát,
- a mellső és hátsó forgóvóz vontatómotorok hűtőventillátorait,
- a NIEHOF típusú 24V DC 250A teljesítményű generátort.

M62,302 vezető asztala
A Lo Control - DE/M62 mozdonyvezérlő
A mozdonyvezérlő feldolgozza az irányváltó, menetszabályzó, kapcsolók, szintadók, termosztátok, hőmérséklet-jeladók, dízelmotorszabályzó, készülék segédérintkezők és a védelmi áramkörökből érkező jeleket.
- Biztosítja a beállított üzemállapotot, ezáltal vezérli a dízelmotor fokozatmentes fordulatszámt, a megtett fordulatok számát, a fődinamó gerjesztés szabályzót,
- a főkontaktor, az irányváltókontaktor, a mezőgyengítő kontaktoron, az előgerjesztő- és gerjesztőkontaktor működtetését,
- az indítóáram, főgenerátor teljesítmény szabályozást, valamint a főgenerátor üzemét,
a földzárlat, túláram, túlterhelés, vontatómotor elpörgés és az akkumulátor alacsony és túlfeszültség védelmét,
- homokolás és jelzés működtetést mindkét vezetőállásban és a géptéri indító panelen, az eseménynaplózást, hibaesetek képzését és tárolását, valamint kontaktorműködést és üzemidő számlálást, öndiagnosztikát, menetregisztrálást és a feketedoboz funkciót,
- menetirányt, folyamatos üzemét és mozdonyleállást,
- "selejtezett" üzemállapotban a csökkentett teljesitményt
- határgörbe alapján az 1-6 trakciós motorok egyedi működését,
- adatelőkészítést a soros porton keresztül csatlakoztatható hordozható számítógép számára.

M62,302 járművezérlő képernyője
- A Lo Control-DE/M62 mozdonyvezérlő egységei:
az XBT F032 érintés vezérlésű színes grafikus monitor és LP8/M62 8 diódás állapot és hiba optikai megjelenítő a mozdonyvezetői asztalok tartozéka;
a fődinamó gerjesztés és szabályozót az egyenirányító szekrény tartalmazza a géptérben
- az indítást, hibakijelzést és segédagregát működést felügyelő egység géptéri indítószekrény tartozéka
- a Momentum PLC Modicon és a Momentum 723 PLUS integrált szabályzó számítógép a nagyfeszűltségű tér falában elhelyezett szekrény tartozéka:
Az öt egység MODBUS + kommuniációs vonallal van rendszerbe foglalva. A rendszert a LoCon-M62 és a LogSoft M62 szoftver működteti.

NIEHOF tip. 24 V DC 250 A generátor
Segédüzemi villamos fogyasztók energiaellátása
Amozdony tárolt villamos energiáját két 340 amperóra kapacitású 24V DC feszültségszintű akkumulátor telepegység biztosítja. Az egyik telepegység biztosítja az összes segédüzemi fogyasztó energiaellátását. A másik telepegység a dízelmotor indítómotorai, valamint a főgenerátor gerjesztésére biztosít energiát. Töltéseiket üzemállapottól függően a dízelmotorra szerelt 24 VDC 150 A teljesítményű generátor, a hidrosztatikus meghajtású NIEHOF S 498/A2-205 típusú 250 A teljesítményű generátor, valamint a TK 3,74 típusú, háromhengeres dízelmotorral hajtott 24V DC 250A teljesítményű generátor biztosítja.

A mozdony fékberendezése
Az önműködő fékberendezés a PBA 82H típusú mozdonyvezetői fékezőszelep - más néven fékkontroller valamint a PBL3-98 típusú fékpanel alkalmazásával elektropneumatikus rendszerű fékberendezés lett. Ez utóbbi fékpanel a MÁV Rt. járművén első ízben kapott alkalmazást. A kiegészítő fékberendezés nem átmenő, MWF rendszerű.
A jármű önműködő féke megmaradt nyomásmódosítás, sebesség függés nélküli fékberendezésnek FE 115 típusú kormányszeleppel és Dü 23/b/2,1 típusú nyomásmódosítóval, valamint műanyag féktuskókkal.

M62,302 vezetőfülkéje
További korszerűsítések a vezetőfülkében
- áttekinthető és jól kezelhető elemeket tartalmazó mozdonyvezető és segédvezető asztal,
- EVM 120 típusú éberségi berendezés,
- THERMO KING vezetőállás légkondicionáló berendezés, mely tartalmaz:
- THERMO KING 0492-28260 típusú kombinált 7 szélvédő és páramentesítő egységet,
- Every Control típusú, kétcsatornás állítható digitális termosztátot,
- E 090 típusú elektromos hajtású kondenzátorkompresszor egységet,
- WEBASTO Thermo 350 típusú automatikusan üzemeltethető előmelegítő és hőntartó berendezés,
- elektromos üzemű, változtatható ütemű pantográf ablaktörlő, ablakmosóva
- TEL 1000 típusú jármű sebességmérő és menetregisztráló készülék,
- BEKA-MAX típusú - környezetbarát anyaggal működő nyomkarimakenő berendezés,
- PAT típusú fűthető visszapillantó tükör,
- Grammer DS 85 H/L típusú mozdonyvezetői ülés,
- RA 80 M típusú hűtőszekrény,
- új hangszigetelt belső burkolat fénycsöves általános világítótestek és spot helyi megvilágítással.

A jármű felületvédelme

- a fémszerkezet-elkészítése szemcseszórással MSZ ISO 8501-2 szerint Sa2 minőségben,
- átlapolt felületek védelme PERMATEX 2301 HEGESŐALAPOZÓVAL, - közbenső réteg AQUAVERN PRIMER alapozó 40
60 nm száraz rétegvastagságban,
- fedőfényezés NUVOVERN AQUA fedőlakk M6224-21 számú színterv szerint.

Az M62-302 pályaszámú jármű műszaki adatai:
A jármű rendeltetése tehervonati üzem
Nyomköz                                                                            1435 mm
Maximális kerékátmérő a futókörön                                     1050 mm
Tengely elrendezés                                                                  Co'Co'
Ütköző felületek közötti hossz                                           17550 mm
Legnagyobb szélesség                                                         2950 mm
Legnagyobb magasság a sínkorona felett                             4636 mm
Ütköző magasság                                                               1050 mm
 Legkissebb járható pályaív sugár (5 km/h sebesség mellett]       75 m
A mozdony teljes tömege                                                   108 tonna
Engedélyezett sebesség                                                      100 km/h
Legnagyobb indító vonóerő                                                  370 kN
Dieselmotor típus (M62,302)                      CAT 3512 B DI-TA SC
Beépítési teljesítmén:                                                         1500 kW
Beépítési névleges fordulatszám                                      1800 1/min
Mozdony vezérlés:                                            LoControl-DE/M62
Segédüzemi hajtás típusa                                            Bosh Rextroth
Hűtés:                                                        túlnyomásos kétkörös víz
Hűtőventillátor meghajtása                                           hidrosztatikus
Hőntartó dízel-aggregát típusa                                       AGENTUM
Hőntartó dízel-aggregát teljesítménye                                       6 kW
Főgenerátor típusa                                            AVK DSG86 M1-4
Vontatómotorok típusa                                                        ED 107
Vontatómotorok száma                                                            6 db
Fék neme                                                    kézi és légnyomásos fék
Fék rendszere                                                                        Knorr
Fékhengerek száma                                                                  8 db
Éberégi berendezés                                                          EVM-120
Légsűrítő típusa                                                              W 450/150
Légsűrítő meghajtása:                                                   hidrosztatikus
Klíma berendezés típusa                                                AGENTUM


Az átalakítást végezte: MÁV Szolnoki Jármű javító Kft.