I. A mozdony általános
jellemzõi
![]()
A mozdonyba beépített 14D40 típusú dízelmotor (ábra)12-hengeres, V-elrendezésű, kétütemű, közvetlen befecskendezésû és kétfokozatú feltöltéses. A két hengersor egymással 45°-os szöget zár be ![]() A hengerek megkülönböztetésére a motor jobb oldalán J1...6 bal oldalán pedig B1...6 jelölések használatosak. A dízelmotort a fõdinamó fe161i végérõl nézve a bal oldali B 1 illetve a jobb oldali J 1 jelû hengerek lesznek a legközelebbiek, míg a B6 és J6 jelûek a legtávolabbiak. A hengerek jelölése megfelel az ISO 1205 szabványnak. Ugyaninnen nézve a motor forgattyústengelyének forgásiránya az óramutató járásával ellenkezõ, tehát az ISO 1204 szabvány értelmében a motor bal forgásirányú.A dízelmotor a mozdony középvonalában, annak hossztengelye mentén helyezkedik el. Forgattyúszekrény A dízelmotor forgattyúszekrénye két részbõl áll. Az alsó, könnyûfémbõl készült rész a 20 olajteknõ. Az olajteknõ felépítését a kenési rendszer leírásánál ismertetjük. A forgattyúszekrény felsõ része a hegesztett kivitelû 18 hengerblokk. Az olajteknõ és a forgattyúszekrény által határolt közös tér a karter. A forgattyúszekrény két fõ része csavarkötéssel kapcsolódik egymáshoz, és 22 db gumielemen keresztül támaszkodik a mozdony fõkeretére. A motor hosszirányú elmozdulását 4-4 db függõleges elhelyezkedésû gumielem akadályozza. A forgattyúszekrény felsõ részét a kereszttartók hat részre tagolják. A kereszttartókban találhatók a forgattyútengely fõcsapágyai, amelyeket alulról egyenként két-két csavarral rögzített homlok fogazású kengyelek rögzítenek a motorvázhoz. A motorváz felsõ részén tizenkét, tengelyükkel 45°-os szöget bezáró teret alakítottak ki, mindegyikben 3 db szájfurat vezeti meg a hengerperselyt. A V-alakú motorblokk szimmetriatengelye mentén a perselyek találkozásában olajcsatornát, két külsõ oldalán vízcsatornát, valamint légcsatornát alakítottak ki a kenõolaj, a hûtõfolyadék, illetve az égéshez szükséges levegõ részére. Forgattyústengely A motor forgattyústengelye - más néven fõtengelye - nagy szilárdságú öntöttvasból készült. A forgattyús tengely csapok felülete nitridált, ezáltal csökke kopás mértékét, egyben növelve a kifáradási szil értékét. A 6 forgattyústengely hat forgattyúscsapból és azokat közrefogó 7 + 1 csapból áll. Valamennyi csap a forgattyústengely tömegének és tehetetlenségi nyomatékának csökkentésére. A harmadik és negyedik henger közötti fõcsap hosszmérete nagyobb a többi henger fõcsapnál mivel a legnagyobb terhelést ez a csap viseli. A forgattyústengely forgattyúscsapjainak egye viszonyított elhelyezkedése összhangban van a he befecskendezési sorrendjével. A forgattyúscsapok szöget zárnak be egymással. A forgattyústengely kúpos végén a lengéscsillag lenkezó végén pedig a tengelykapcsoló helyezkedi forgattyústengely minden csapjában ferde furat van melyeken át a fõcsapágyaknál belépõ olaj a tengely csonkjainak belsõ futófelületéhez és a hajtórudakhoz árasztott olajjal ken Hengerpersely A forgattyúszekrény kereszttartói által határolt térben helyezték el a 12 db hengerperselyt, mindegyike három peremen érintkezik a forgattússzekrény szájfurataival. Az eredeti hengerperselyeket három tömítõgyûrûs tételben szállították, amelyek a felsõ vízteret a beömlõ levegõteret és az alsó karter légteret válax egymástól. A hengerperselyeket újabban kettõs felsõ és középsõ tömítõgyûrûvel szerelhetõ kivitelben gyártj; által jobb tömörség érhetõ el az egyes terek között csökken a tömítõgumik igénybevétele. Az égéshez szükséges levegõ a persely középsõ kialakított 18 db egyforma beömlónylláson keresztül kap a légszekrénybõl a hengerpersely belsejébe.
|