Az M62-es sorozat
I. A mozdony általános jellemzõi

A MÁV dízelesítési programjában az igazi nagy változás az M62 sorozatú mozdonyok megjelenése volt. Az 1960as évek közepéig a magyar vasút hálózatán - leszámítva az akkor üzembeállitott 20 db M61 sorozatú mozdonyt - csak jóval kisebb teljesítményû dízel vontatójármûvek közlekedtek. A nagyteljesítményû dízelmozdonyokat fõvonali vonatforgalom lebonyolítására, valamint nehéz tolató-, illetve gurítódombi szolgálat ellátására szerezték be. A mozdonyt a szovjetunióbeli Vorosilovgrádban (ma: Luganszk) gyártották, gyakorlatilag 1965 óta. Az azóta eltelt fõbb, mint 25 év alatt a konstrukción jónéhány módosítást, korszerûsítést hajtottak végre többnyire a megrendelö igénye szerint. A szovjet gyár e sorozatból több, mint tízezer darabot gyártott le, amelyeket hazánkon kívül több európai (NDK, Lengyelország, Csehszlovákia), ázsiai (Irán, KNDK), sõt amerikai (Kuba) országba is exportált. A mozdonytípusnak készült ún. kétszekciós változata is, amely lényegében az "alapjármû" zárt átjáróval (szufléval) összekötött megkettõzésébõl jött létre. A mozdonynak a MÁV-nál 1435 mm normál- és 1520 mm szélesnyomtávú változatai üzemelnek, amelyek gyakorlatilag csak a forgóváz nyomtávval összefüggõ méreteiben térnek el egymástól. A megkülönböztetés érdekében a normál nyomtávolságúakat 001-tól kezdõdõ, a széles nyomtávolságúakat pedig 501-tõl kezdõdõ pályaszámmal jelölik. A mozdony felépítését oldalnézeti metszetben az elölnézetben pedig ábra szemlélteti. A kétvezetóállású jármû "A" vezetõállása mögötti elõtérrõl nyílik a nagyfeszültségû kamra. Ezt követben található a géptér, mely a fõgépcsoport két oldalán körüljárható. A géptér hátsó felében a hûtõegység helyezkedik el. Ezen keresztül juthatunk el a keresztfolyosóra, ahonnan a hátsó vezetõfülke nyílik
Mûszaki adatok:

Rendeltetés:        Vonali és nehéz tolató szolgálat
 Tengelyelrendezés                        C'o-C'o
 Legnagyobbsebesség,km/h            100
 Súly (kiszerelve), t                          116,5 + 3%
Névleges teljesítménye:                1472 kW 
Tengelyterhelés, kN                       194 + 3%
 Állandó vonóerõ, kN                       200
 Állandó sebesség, krn/h                    21
 Kialakítás                Két vezetõállású, kétvezetõfülkés
 Hajtási tendszer       Egyenáramú villamos
 Ûrszelvény                OZ T GOSZT 9238-59
 Nyomtávolság, mm                       1435
 Bejárható legkisebb fvsugár, m       75
 Forgóvázak száma                              2
 Forgóváz tengelyeinek száma            3
 Hajtott tengelyek száma                     6
 Kerékátmérõ, mm                         1050
 Nyomkarima típus                  K5, illetve K6
 Ütközõk közötti hossz, mm         17550
 Szélesség, mm                               2950
 Magasság, mm                              4493
Tüzelõanyag készlet                     3500 kg
Kenõolaj                                          800 kg
Hûtõvíz                                            950 kg
Homok                                            600 kg


A mozdony homlokoldala
1 felsõ fényszóró, 2 vezetõfülke tetdszellózõ, 3 napellenzõ, 4 ablaktörlõ, 5 visszapillantó tükör, 6 távvezérlõ csatlósfej, 7 alsó fényszóró, 8 vörös jelzõlámpa, 9 ütközó,10 ütközõ alatti fogantyú,11 fellépõ, 12 fõvezeték tömlbkapcsolat, 13 fólégtartály-vezeték tömlõkapcsolat, 14 pályakotró, 15 mell-lemez,161égsûrítõ-szabályozó csatlakozó,17 járdafogantyú,18 járdaszegély, 19 kapaszkodó, 20 homlokkapaszkodó, 21 kihajtható ablakfelület, 22 antenna, 23 zárjelzótartó, 24 kürt 
Dízelmotor
A mozdonyba beépített 14D40 típusú dízelmotor (ábra)12-hengeres, V-elrendezésű, kétütemű, közvetlen befecskendezésû és kétfokozatú feltöltéses. A két hengersor egymással 45°-os szöget zár be 
A hengerek megkülönböztetésére a motor jobb oldalán J1...6 bal oldalán pedig B1...6 jelölések használatosak. A dízelmotort a fõdinamó fe161i végérõl nézve a bal oldali B 1 illetve a jobb oldali J 1 jelû hengerek lesznek a legközelebbiek, míg a B6 és J6 jelûek a legtávolabbiak. A hengerek jelölése megfelel az ISO 1205 szabványnak. Ugyaninnen nézve a motor forgattyústengelyének forgásiránya az óramutató járásával ellenkezõ, tehát az ISO 1204 szabvány értelmében a motor bal forgásirányú.A dízelmotor a mozdony középvonalában, annak hossztengelye mentén helyezkedik el.
Forgattyúszekrény
A dízelmotor forgattyúszekrénye két részbõl áll. Az alsó, könnyûfémbõl készült rész a 20 olajteknõ. Az olajteknõ felépítését a kenési rendszer leírásánál ismertetjük. A forgattyúszekrény felsõ része a hegesztett kivitelû 18 hengerblokk. Az olajteknõ és a forgattyúszekrény által határolt közös tér a karter. A forgattyúszekrény két fõ része csavarkötéssel kapcsolódik egymáshoz, és 22 db gumielemen keresztül támaszkodik a mozdony fõkeretére. A motor hosszirányú elmozdulását 4-4 db függõleges elhelyezkedésû gumielem akadályozza. A forgattyúszekrény felsõ részét a kereszttartók hat részre tagolják. A kereszttartókban találhatók a forgattyútengely fõcsapágyai, amelyeket alulról egyenként két-két csavarral rögzített homlok fogazású kengyelek rögzítenek a motorvázhoz. A motorváz felsõ részén tizenkét, tengelyükkel 45°-os szöget bezáró teret alakítottak ki, mindegyikben 3 db szájfurat vezeti meg a hengerperselyt. A V-alakú motorblokk szimmetriatengelye mentén a perselyek találkozásában olajcsatornát, két külsõ oldalán vízcsatornát, valamint légcsatornát alakítottak ki a kenõolaj, a hûtõfolyadék, illetve az égéshez szükséges levegõ részére.
Forgattyústengely
A motor forgattyústengelye - más néven fõtengelye - nagy szilárdságú öntöttvasból készült. A forgattyús tengely csapok felülete nitridált, ezáltal csökke kopás mértékét, egyben növelve a kifáradási szil értékét. A 6 forgattyústengely hat forgattyúscsapból és azokat közrefogó 7 + 1 csapból áll. Valamennyi csap a forgattyústengely tömegének és tehetetlenségi nyomatékának csökkentésére. A harmadik és negyedik henger közötti fõcsap hosszmérete nagyobb a többi henger fõcsapnál mivel a legnagyobb terhelést ez a csap viseli. A forgattyústengely forgattyúscsapjainak egye viszonyított elhelyezkedése összhangban van a he befecskendezési sorrendjével. A forgattyúscsapok szöget zárnak be egymással. A forgattyústengely kúpos végén a lengéscsillag lenkezó végén pedig a tengelykapcsoló helyezkedi forgattyústengely minden csapjában ferde furat van melyeken át a fõcsapágyaknál belépõ olaj a tengely csonkjainak belsõ futófelületéhez és a hajtórudakhoz árasztott olajjal ken
Hengerpersely
A forgattyúszekrény kereszttartói által határolt térben helyezték el a 12 db hengerperselyt, mindegyike három peremen érintkezik a forgattússzekrény szájfurataival. Az eredeti hengerperselyeket három tömítõgyûrûs tételben szállították, amelyek a felsõ vízteret a beömlõ levegõteret és az alsó karter légteret válax egymástól. A hengerperselyeket újabban kettõs felsõ és középsõ tömítõgyûrûvel szerelhetõ kivitelben gyártj; által jobb tömörség érhetõ el az egyes terek között csökken a tömítõgumik igénybevétele. Az égéshez szükséges levegõ a persely középsõ kialakított 18 db egyforma beömlónylláson keresztül kap a légszekrénybõl a hengerpersely belsejébe.

A motor jobb oldala

A motor hátsó része a Roots fúvóval és a türbó feltöltõvel

A mozdony KT7-es légsûrítõje
A mozdony vezetõfülkéje