M61 sorozatú mozdonyok műszaki adatai
Járműszerkezeti rész.
Az alvázból, a mozdonyszekrényből és a két forgóvázból áll. Az alváz a hossztartókból és a hegesztett acéllemezekből készült keresztmerevítőkből áll. A mozdonyszekrény a két vezetőfülkére és a géptérre tagolódik. A háromtengelyű forgóváz kerete acéllemezből hegesztett, zárt szekrényes.
Gépezeti elrendezés. A dízelmotor rugalmas tengelykapcsolón keresztül hajtja a fődinamót. A fődinamó által termelt áram hajtja a marokcsapágyas vontatómotorokat, amelyek homlok-fogaskerékpórral továbbítják a nyomatékot a kerékpártengelyekre. A dízelmotor forgattyústengelyének lengéscsillapító felőli végéről rugalmas tengelykapcsolón keresztül hajtja a
1 dízelmotor; 2 fődinamó; 3 fődinamó-szellőző; 4 segédüzemi dinamó; 5 készülékszekrény;
6 légsűrítő; 7 vontatómotor-szellőző; 8 légfékszerelvények; 9 hűtőventillátorok: f0 vontatómotorok;
11 hűtővíztartály; 12 kipufogódobok; 13 tüzelőanyag-tartály; 14 főlégtartály; 15 gőzfejlesztő;
16 gőzfejlesztő-tápvíztartály; 17 akkumulátorszekrény
 légsűrítőt. A dízelmotor fogaskerék-áttétellel hajtja a segédüzemi dinamót. A fődinamó szellőzőjét ugyancsak a dízelmotor hajtja egy rugalmas tengelykapcsolón keresztül. A mozdonytetőn elhelyezett hűtőventillátorok és a vontatómotorok szellőzői villamos hajtásúak.
A dízelmotor és segédüzemi berendezései.
A dízelmotor hegesztett forgattyúszekrénye hengerelt profilokból, acéllemezekből és kovácsolt részekből készül. A két egymással szembefordított U-tartóból szekrényszerűen kialakftott hengersor felső és alsó furatában helyezkedik el a hengerpersely.
Az acéllemezekből készült hegesztett olajteknő egyben a dízelmotor alapkerete, és a forgattyúszekrénnyel együtt merev önhordó szerkezetet alkot. A dízelmotor hengerperselyének jellegzetessége, hogy a vízköpeny a persellyel egybeöntött, és a levegőrések mindkét palásfon áthaladnak. A légrések alatt beáramló hűtővfz a hengerpersely alsó részéből áramlik a hengerpersely felső részébe, onnan pedig a hengerfejbe. A dfzelmotor hengerfejei nagy szilárdságú öntöttvasból készülnek hűtővíz- és a kipufogógázjáratokkal.
A dugattyúpalástból és a dugattyútartóból álló olajhűtésű dugattyú öntöttvasból készült. A dugattyúpalást a motor működésekor elfordulhat. Ezáltal a palást kopása egyenletes, a hengerperselyek kopása csökken, és a dugattyúgyűrűk .élettartama megnövekszik. A dugattyú belső részeit olaj keni és hűti. A dugattyúnak négy kompresszió- és két olajlehúzó gyűrűje van. A dugattyúcsapszeg acélötvözetből készül. A süllyesztékben kovácsolt hajtórudak villásrendszerűek. A dinamikusan kiegyensúlyozott forgattyústengely két tengelyfélből áll, amelyeket karimás kötés fog össze. A lengéscsillapító súrlódásos. A vezérlés rés- és szelepes rendszerű. A hengerpersely levegőbeömlő réseit a dugattyú nyitja és zárja. Az égéstermékek és az öblítőlevegő a hengerfejben elhelyezett szelepeken keresztül távozik a hengerből. Mindkét hengersornak külön-külön vezértengelye van. Az előírt szelephézagot hidraulikus szelephézag-kiegyenlítő berendezés tartja.
A befecskendezőszivattyú változó löketű (Bosch-rendszerű). A porlasztó- és a befecskendezőszivattyú-elem egy szerkezeti egység. A dízelmotort az akkumulátorokról táplált fődinamó indítja. A kb. 130...150 bar nyomással működő porlasztó zárt fúvókás és tűszelepes.
A mozdony tüzelőanyag-ellátó rendszerének érdekessége, hogy a finomszűrők felett, velük közös házban két kémlelőüveg található, amelyekkel a tüzelőanyagellátás ellenőrizhető. Az egyik üvegben normál üzemben az áramlás buborékmentes. A másik üveg normál üzemben üres, és ha ebbe az üvegbe tüzelőanyag kerül, akkor a szűrőelemek eltömődnek.
A motor kenőolajrendszere a fő kenőrendszerből, a dugattyúhűtő-rendszerből és az öblítőolaj-rendszerből áll..A fő kenőrendszer ellátja a motor mozgó alkatrészeinek kenését, a dugattyúhűtő-rendszer hűti a dugattyút és keni a dugattyúcsapszeg-csapágyat. Az öblítőolaj-rendszer az előbbi két rendszert ellátja hűtött és szűrt olajjal. Mindhárom kenőrendszer olaját külön-külön szivattyú keringteti.
A dízelmotor hűtővízrendszerében a hűtővizet centrifugál rendszerű hűtővízszivattyú keringteti. A dízelmotorból a hőt a tetőn elhelyezett hűtőn keresztül vezetik el. A hűtőkön négy váltakozóáramú aszinkron motorral hajtott hűtőventillátor áramoltatja át a hűtőlevegőt. A hűtők előtt elhelyezett zsalukat sűrített levegő mozgatja. A termosztátok a zsaluk nyitásával és zárásával, valamint a hűtőventillátorok be- és kikapcsolásával a hűtővíz hőmérsékletét önműködően 77. . .83 °C-on tartják. A dízelmotor működéséhez és a hengerek öblítéséhez szükséges levegőt hengersoronként egy-egy Roots-fúvó juttatja be a hengerekbe a mozdonyszekrény oldalán elhelyezett szitaszűrőkön és a motoron elhelyezett egy-egy olajfürdős szűrőn keresztül.
A kipufogógázok a négy kipufogódobon keresztül jutnak a szabadba.
A dízelmotor védelmi berendezései a hűtővíz túlmelegedés, a kenőolaj-nyomáshiány és a túlfordulat ellen védenek.
Hajtási rendszer.
A mozdony hajtási rendszere a fődinamóból, a vontatómotorokból és a marokcsapágyas tengelyhajtás szerkezeti elemeiből áll.
Fődinamó.
A mozdony D-22 típusú, 600 V névleges feszültségű fődinamója 12 pólusú, antikompaund gerjesztésű egyenáramú dinamó, amelyet külső gerjesztéssel is elláttak. A fődinamó a dízelmotor forgattyústengelyéhez a váltakozóáramú segédüzemi szinkrongenerátor forgórészén és a rugalmas tengelykapcsolón keresztül közvetlenül csatlakozik. A forgórész kommutátor felőli végének súlyát örvbeálló, kétsoros, hordógörgős csapágy tartja. A másik végét, a dízelmotor hátsó csapágya támasztja alá. A fődinamó hűtéséhez s2űkséges levegőt a segédüzemi dinamó tengelyvégére szerelt szellőző szállítja. A fődinamó állórészén elhelyezett hat mágneses tekercsből öt (indító-, antikompand-, sönt-, külső gerjesztő- és kompenzáló- a főpóluson, egy a segédpóluson található.
Vontatómotorok és tengelyhajtás.
A mozdony D-47 típusú vontatómotorjai négypólusú, soros gerjesztésű és a komorutálás megjavítására segédpólusokkal ellátott egyenáramú motorok. A vontatómotorok hűtőievegőjét egy-egy váltakozóáramú villamos motorral hajtott szellőző szállítja.
A vontatómotorok fordulatszáma négy átkapcsolási fokozattal a következők szerint növelhető. Induláskor két csoportban három-három nu~tor ~<wba kapcsolt és az enyes csoportok párhuzamosan kapcsoltak (I. átkapcsolási fokosat). A sebesség növekedésével a fődinamó feszültsége is növekszik, és a megfelelő relék működtetésével létrejön a
2, átkapcsolási fokozat. E fokozatban három csoportban két-két motor sorba kapcsolt és a fődinamóval az egyes csoportok párhuzamosan kapcsoltak.
A sebesség további növekedésével a motorok csoportosítása nem változik, ugyanakkor létrejön kb. 20 km/h sebességnél az első söntölési -fokozat (3. átkapcsolási fokozat) és 52 km/h sebességnél a második söntölési fokozat (4. átkapcsolási fokozat). Az első söntölési fokozatban a mezőgyengítés 54%-os, a másodikban 23%-os. Az átkapcsolási folyamatok mind növekvő, mind csökkenő sebességeknél önműködően jönnek létre. A hajtási berendezés védelmi berendezései: a földzárlat elleni védelem és a kerékperdülésgátló.
Villamos berendezések.
A mozdony villamos berendezése a nagy- és a kisfeszültségű, egyenáramú, valamint a váltakozóáramú berendezésekből áll.
A nagyfeszültségű berendezések a fődinamó, a vontatómotorok, a fődinamó gerjesztőtekercseinek kontaktorai, a vontatómotorok soros és párhuzamos kapcsolását végző kontaktorok, a söntkontaktorok, az irányváltó-kontaktorok, az átkapcsolási relék, a kerékperdülést jelző relék, a földzárlatjelző relék stb.
A kisfeszültségű berendezések az akkumulátorok, a vezérlés, a tüzelőanyag-szállító szivattyút hajtó motor, a fődinamó külső gerjesztése, a mozdonyvilágftás villamosenergiaellátása és a háromfázisú szinkrongenerátor egyenáramú gerjesztése. A kisfeszültségű berendezéseket működő dízelmotornál segédüzemi dinamó táplálja, amelynek feszültségét a feszültségszabályozó meghatározott határok kőzött tartja. A váltakozóáramú villamos berendezések: a váltakozóáramú szinkrongenerátor, valamint a hűtőventillátorokat hajtó négy és a vontatómotorok hűtőlevegőjét szállító hat, szellőzőt hajtó villamos motor.
Vezérlés.
A mozdony vezérlése elektropnetunatikus rendszerű, ami két mozdony kapcsolását és egy vezetőállásból való vezetését is lehetővé teszi. A vezetőfülkében egy vezetőállás található a menetirány szerinti jobb oldalon. Menetszabályozás: a menetszabályozó kart az óramutató járásával egyező irányba mozdítva lehet növelni a vonóerőt. A menetszabályozó fokozatai: Állj, Üresjárat, 1-8 menetfokozat.
Az egyes fokozatok jellemzői: Állj: a dízelmotor leáll. Űresjárat: a dízelmotor üresjárati fordulatszámmal (275 I/min) jár
Dízelmotor Menet fokozat fordulatszáma
1.       2.       3.       4.       5.       6.       7.        8.
96   220    390    580   783    995   1215   1435

Az M 61 sorozatú dízelmozdony vezetőfülkéje
Az 1-8. menetfokozatban a vontatás csak a géptérben levő selejtezőkapcsoló üzem- és a fődinamó-gerjesztéskapcsoló bekapcsolt helyzetében lehetséges.
A dízelmotor fordulatszám-szabályozása: a menetszabályozó karral végezhető. A kar elmozdításával a fordulatszám-szabályozó négy mágnesterkercsének különféle kapcsolásával lehet beállítani a kívánt fordulatszámot.
A dízelmotor töltése:
a fordulatszám-szabályozó elektrohidraulikus működésű töltésállftójával szabályozható.
A fődinamó gerjesztésszabályozása: a fordulatszám-szabályozó terhelésszabályozója beállítja a fődinamó - akkumulátorról táplált - külső gerjesztését, és ezzel a fődinamó, valamint a dízelmotor teljesítményét. A terhelésszabályozó hidraulikus szervomotorral ;működtetett változtatható ellenállás (reosztát).
A dízelmotor indítása:
a géptérben elhelyezett nyomógomb benyomásával. A dízelmotor ~jndítása előtt a tüzelőanyag-szivattyú motoráramkörének záródni kell, és az összes biztosítéknak helyén kell lennie. Zárni kell az akkumulátor főkapcsolóját és a menet'zabályozó vezérlőáramkör-kapcsolóját, a fordulatszám-szabályozó- és a menetszabáyozó-kapcsolót. Az irányváltó kart semleges, a menetszabályozó kart üresjárati helyzetbe ell tenni. A dízelmotor indítása után a selejtezőkapcsolót üzemhelyzetbe kell tenni. A selejezőkapcsoló üzemhelyzetében lehet a dízelmotort terhelni és a fordulatszámát növelni.
Menetirányváltás:
az irányváltó kar háromállású. A két szélső állás az előre és a hátra, a középső az ún. semleges állás. A semleges állásba lehetséges a dízelmotor fordulatszámának növelése a fődinamó gerjesztése nélkül. Az irányváltó kart csak akkor lehet elmozdítani, ill. leszerelni, ha a menetszabályozó kar "üresjáratban" van. A menetszabályozókar Állj-helyzetében megakadályozza az irányváltó kar mozgatását.
A dízelmotor leállítása:
üzemszerűen a géptérben elhelyezett selejtezőkapcsoló indítási helyzetbe állításával és az Állj-nyomógomb benyomásával. A géptérben leállítható a dízelmotor a kézi töltésállító karral is. Veszély esetén vagy más rendkívüli esetben a dízelmotor leállíthatö a menetszabályozó kar Állj-helyzetében is, vagy a biztonsági tüzelőanyagszivattyú-kapcsolókkal is. Ezek a kapcsolók, amelyek a vezetőfülkékben és a mozdony két oldalán találhatók, leállítják a tüzelőanyag-szivattyút hajtó villamos motort.   
Távvezérlés:
a vonómozdony vonóerő-szabályozása és fékezése lehetséges az előfogati mozdonyról. A vonómozdony dízelmotorját nem lehet beindítani és az üzemét nem lehet ellenőrizni az előfogati mozdonyról. 

M61 Vapor-Clarkson OK 4616-os Gőzfejlesztő elvi vázlata Visszalépés