M40-es sorozat
Vontatási feladat : középnehéz vonat és tolatószolgálat
 
Sorozat Gyártó Gyári tip. jel Gyárt. év
M40,001
        101-
        201-
        900-
Ganz-MÁVAG
DVM6, DVM8
DVM6, DVM8
DVM9
1966-1970
Általános adatok:
Tengelyek száma                        4
Tengelyelrendezés                     Bo'Bo'
Nyomtávolság                       1435 mm
Ütközõk közötti hosszúság  14250 mm
Forgócsaptávolság.              6500 mm
Forgóváz-tengelytávolság    2600 mm
Szélsõ tengelytávolság         9100 mm
Legnagyobb magasság         4150 mm
Legnagyobb szélesség          3115 mm
Kerékátmérõ                       1040 mm
Bejárható legkisebb pályafvsugár 80 m
Swlgálati tömeg                        76 t
Legnagyobb tengelyterhelés   190 kN
Engedélyezett legnagyobb sebesség 100 km/h
Dízelmotor
Típusa                            16 VFE 17/24
Névl. teljesítménye                    740 kW
Névl. fordulatszáma                 1200 1 /min
Mûködési elve:
                   négyütemû, feltöltött, elõkamrás
Hengerszáma és -elrendezése 16 V
Hengerátmérõ/lökethossza 170/240 mm
Eff középnyomás a névl. teljesítménynél 8,6 bar
Fajl. tüzelõanyag-fogyaszt 228 g/kW • h(±8%)
Fajl. kenõolaj-fogyasztás 2,7. . .4,1 g/kW • h
Feltöltõ típusa PDH 35 V
legnagyobb fordulatszáma 21000 1 /min
feltöltõnyomása 0,95 t 0,15 bar
Segédüzemi berendezések
Segédüzemi dinamó típusa EDH 56 Lh
teljesítménye                              10 kW
névl. feszültsége                         90 V
gerjesztõgép típusa            EDH 41 R4A
teljesítménye                               9 kW
névleges feszültsége                  90 V
névleges áramerõssége           100 A
Akkumulátorok típusa       3 SK 215 M
névl. feszültsége                       72 V
tárolóképessége                     215 A h
elektrolitja, lúgos láda/cellaszáma 20/60
Hajtási rendszer:                villamos
Fõdinamótípus           ED 1001 
Vontatómotor-típus TC 454, Tengelyhajtás marokcsapágyas felfüggesztésû vontatómotorok

Légsûrítõ típusa                     W 450/150
szállítóképessége                    26201/min
levegõnyomása                          10 bar
Vonatfûtõ berendezés
Gõzfejlesztõ             gyártója       típusa
                                 Hagenuk         OK 4616
                                 Clayton           RO 1650
teljesítménye, kg/h        800                  750
Üzemanyagkészletek
Tüzelõanyag                      2000 kg
Kenõolaj                             250 kg
Hûtõvíz                              2670 l
Homok                                260 kg
Jármûszerkezeti rész:. A mozdonyalvázból, az elülsõ és a hátsó géptérburkolatbóÍ, a szellõzõházból, a vonó- és ütközõkészülékbõl, a vezetõfülkébõl és a forgóvázakból áll. A vezetõfülkében két, egymáshoz képest átlósan elrendezett vezetõállás helyezkedik el. A forgóváz kerete acéllemezbõl hegesztett, zárt szekrényes kivitelû. A kerékpárok váza küllõs. A hordógörgõs csapágyak acélöntvény házban, a keréktárcsán kívül helyezkednek el. A tengelyágy karos bekötésû, és vízszintes csap körül lenghet. Keresztirányú mozgását mangánlap határolja. 
Gépezeti elrendezés. A dízelmotor gumibetétes tengelykapcsolón keresztül hajtja a tardinamót. Az egy egységet képezõ fõgépcsoport három ponton van gumirugókkal alátámasztva: a fõdinamó két oldalán és a dízelmotor forgattyúházának elején és közepén.A fõdinamó által termelt áram hajtja a marokcsapágyas vontatómotorokat, amelyek homlok fogaskerékpórral továbbftják a nyomatékot a kerékpártengelyekre. A dízelmotor tengelyének lengéscsillapító felõli végérõl csavarásra rugalmas gumikapcsoló és kardántengely közvetítésével hajtja a segédüzemi elosztóhajtómûvet. Az elosztóhajtómû hajtja a hûtõventillátort, a légsûrítõt, a segédüzemi dinamót, a fõdinamó gerjesztõdinamóját és az elülsõ forgóváz vontatómotorjának szellõzõjét.
A dízelmotor és segédüzemi berendezései. A hegesztett acélszerkezetû forgattyúház kétrészes. Minden hengert külön öntöttvas hengerfej zár le. A hengerfej és a hengerpersely közötti tömítés lágy réztömftõgyûrû. A hengerfejben van az elõkamra és ide sajtolták be a két öntöttvas szelepvezetéket is. A hõálló acélból készült szívó- és kipufogószelep a hengerfejben levõ kúpos ülésre illeszkedik. A hengerfejre szerelték a  himbabakot a kétkarú szelephimbákkal és a lefúvatószelepet. A nedves hengerperselyek különleges öntöttvasból készülnek. A forgattyúszekrény és a hengerpersely közötti teret a perselyen elhelyezett olaj- és hõálló gumigyûrûk tömítik. A könnyûfém dugattyút három kompressziós gyûrû tömíti, amelyek közül a legfelsõ krómozott. A hengerpersely faláról az olajat két olajlehúzó gyûrû távolítja el. A dugattyú tetején az excentrikus bemélyedés és az abból kiemelkedõ szemölcs az égés lefolyását kedvezõbbé teszi. A villás hajtórudak ötvözött acélból készülnek. Az ötvözött acél forgattyústengely forgattyúcsapjainak felülete edzett. Minden forgattyúkaron három-három  csavarral felerõsített ellensúly helyezkedik el. A fõ- és a forgattyúcsapokat a könnyítés és a kenõolajvezetés céljából kifúrták. A forgattyústengely a forgattyúház felsõ részében kilenc helyen acélhátú, vékony ólombronz bélésû csapágycsészébe van ágyazva. A forgattyústengely hosszirányú elmozdulását a vezetõ fõcsapágy, ill. a támasztógyûrfik korlátozzák. A forgattyústengely hátsó végén levõ tárcsán van a lendítõkerék. A tengely torziós lengéseit csökkentõ olajos lengéscsillapítót az elülsõ tengelyvégre szerelték. A két hengersor között, a forgattyúház felsõ részében elhelyezett vezértengely mindkét hengersor szelepeit vezérli.Az egy síkban levõ jobb és bal oldali hengerek szelepeit közös bütyök vezérli, a görgõs egykarú himbák, a szelepmozgató rudak és a hengerfejen levõ kétkarú szelephimbák közvetítésével. A hosszirányban eltolható vezértengelyt a forgattyústengely  lendítõkerék felõli végén levõ fogaskerék hajtja közlõkerekekkel. A dízelmotort az akkumulátorokról táplált fõdinamó indítja. A mozdonyalváz alatt a forgóvázak között elhelyezett tárolótartályokból a tüzelõanyagot villamos motorral hajtott tápszivattyú vagy kézi szárnyszivattyú nyomja a biztonsági tüzelõanyag-tartályba, ahonnan a dízelmotor görgõs tápszivattyújához és a gõzfejlesztõhöz kerül

A mozdony vezetõfülkéje és kezelõ szervei

Az alkatrészek vizsgálata, oktatatás keretében