-as sorozatú mozdony

DÍZEL-MECHANIKUS
(HIDRAULIKUS) MOZDONY
M28 (M275) sorozat Fõadatok
Dízelmotor teljesítmény
Dízelmotor típus
Tengelyelrendezés
Kerékátmérõ
Tengelytávolság
Ütközõk közötti hossz
Legnagyobb magasság
Legnagyobb szélesség
Szolgálati tömeg
Tüzelõanyagkészlet*
Legnagyobb sebesség
   Mechanikus hajtásnál
   Hidraulikus hajtásnál
        tolató fokozatban
        vonali fokozatban
100 kW
Ganz VLJaR 135
B
950 mm
3560 mm
8030 mm
3650 mm
3150 mm
19 t
270 kg

30 km/h

30 km/h
50 km/h

* Az M28,2000 pályaszámcsoportú mozdonyoknál 370 kg
A MÁV-nál 1955-ben a MÁVAG által tervezett, a gyõri Magyar Vagon- és Gépgyárban gyártott M28 sorozatú mozdonyokkal kezdõdött a dízel-tolatómozdonyok beszerzése. A könnyû tolatószolgálatra készült mozdonyokat kétféle (mechanikus és hidraulikus) hajtásrendszerrel gyártották. Mindkét hajtásrendszerû mozdony gépezeti elrendezése azonos. A mechanikus hajtásrendszerû mozdonyoknál a dízelmotor négyfokozatú sebességváltót hajt, amellyel egybeépített irányváltó vakforgattyús tengelye rudazattal hajtja a kerékpárokat. A hidraulikus hajtásrendszerû mozdonyoknál a dízelmotor gyorsító áttétellel hajtja az egy nyomatékmódosítóból álló hidraulikus hajtómûvet, amely kardántengellyel hajtja a kétfokozatú sebességváltót és az irányváltóval egybeépített fokozatváltót. A fokozatváltó vakforgattyús tengelye rudazattal hajtja a kerékpárokat. 1955-1959 között a mechanikus hajtásrendszerû mozdonyból 24 db és a hidraulikus hajtásrendszerû mozdonyból 10 db készült a MÁV számára. A mozdonyokba korszerûsítésük során a gyõri Rába MAN licencia alapján gyártott D 2156 HM 6 típusú motorját (teljesítmény: 147 kW, fordulatszám: 2001/min) építették be. A mozdonyok jól beváltak a hazai iparvállalatoknál is.

Rába MAN licencia alapján gyártott D 2156 HM 6 típusú motor