![]() (HIDRAULIKUS) MOZDONY
* Az M28,2000 pályaszámcsoportú
mozdonyoknál 370 kg
A MÁV-nál 1955-ben a MÁVAG által tervezett, a
gyõri Magyar Vagon- és Gépgyárban gyártott
M28 sorozatú mozdonyokkal kezdõdött a dízel-tolatómozdonyok
beszerzése. A könnyû tolatószolgálatra készült
mozdonyokat kétféle (mechanikus és hidraulikus) hajtásrendszerrel
gyártották. Mindkét hajtásrendszerû mozdony
gépezeti elrendezése azonos. A mechanikus hajtásrendszerû
mozdonyoknál a dízelmotor négyfokozatú sebességváltót
hajt, amellyel egybeépített irányváltó
vakforgattyús tengelye rudazattal hajtja a kerékpárokat.
A hidraulikus hajtásrendszerû mozdonyoknál a dízelmotor
gyorsító áttétellel hajtja az egy nyomatékmódosítóból
álló hidraulikus hajtómûvet, amely kardántengellyel
hajtja a kétfokozatú sebességváltót és
az irányváltóval egybeépített fokozatváltót.
A fokozatváltó vakforgattyús tengelye rudazattal hajtja
a kerékpárokat. 1955-1959 között a mechanikus hajtásrendszerû
mozdonyból 24 db és a hidraulikus hajtásrendszerû
mozdonyból 10 db készült a MÁV számára.
A mozdonyokba korszerûsítésük során a gyõri
Rába MAN licencia alapján gyártott D 2156 HM 6 típusú
motorját (teljesítmény: 147 kW, fordulatszám:
2001/min) építették be. A mozdonyok jól beváltak
a hazai iparvállalatoknál is.
![]() Rába MAN licencia alapján gyártott D 2156 HM 6 típusú motor |