Az 520-as sorozatú mozdonyokat az 1960-as évek elején szerezte be a MÁV Szovjetúnióból. Az eredetileg hadi célokra készült - a német vasút jelölése szerint 52. sorozatú - mozdonyt a német gyárakon kívül más országok mozdonygyáraiban is gyártották 1942-45 között, melyek egy része jóvátételként került Szovjetúnióba. Az 52-es sorozatú mozdonyból amelybõl az elsõ 1942-ben készült el, a német vezérkar két év alatt 15000 db-ot követelt. A Németországot ért harci események miatt a háború befejezéséig csak 6161 db készült el, amelybõl 161 db kondenzációs mozdony volt a vízben szegény területek részére. A mozdonnyal szembeni vontatási követelmény volt: sík pályán 1200 tonna tömegû vonat 65 km/h sebességgel való továbbítása. A mozdonyokat néhény évi üzemre tervezték, és azok részben emiatt egyszertû szerkezeti kivitelben készültek. A mozdony színesfém felhasználása, a hasonló méretû 50-es sorozatéhoz képest 2838 kg-ról 150 kg-ra csökkentették. További érdekesség, hogy mindkét irányba azonos sebességgel tudtak közlekedni.. A mozdonyok a MÁV -nál tehervonatokat továbbítottak és nehéz (gurítódombi) szolgálatot láttak el. 1986-ban a komáromi jármûparádén kiállítva, mellette Peski Béla mozdonyvezetõ gyermekeivel, aki dolgozott is a mozdonnyal. A mozdonyt kiállította Komárom állomáson az e lelkes mûhelyes csapat akik hosszú ideig gondozta. 1999-ig volt kiállítva, amikor bekerült a fûtõházba, elõkészítették a gyõri menetre, ahol... gurulóképesen felújították Gyõrben, Koczka Ferenc kollégáival. ... majd a MÁV a "Füstibe" vitette, ahol a megnyitón, 2000. július 14-én kiállították. Jelenleg a "Füsti" vasúti jármûparkban található. Régen, és .. ( Fotó: Dr. Kubinszky Mihály ) 2000-ben Hatvan állomáson kiállítva a fûtõház területén |