Székesfehérváron "pihen"
A MÁV már az elsõ világháború
alatt megkezdte az elõkészületeket egy kapcsolt, négykerékpárú
mozdony beszerzésére.
Székesfehérvári szerelõn 1970-es
évek végén
A mozdony feladata a nagyterhelésû
közvetlen tehervonatok, gyorstehervonatok és a négy kapcsoltkerékpárú
gyors- és személyvonati mozdony elkészüléséig
a 12-16%o-es emelkedõjû vonalakon közlekedõ gyors-
és személyvonatok továbbítása lett volna.
A 424 sorozatú mozdony tervezésénél
elõírták a legfeljebb 140 kN tengelyterhelést.
Az eredetileg 1'D tengelyelrendezésû
mozdony terveit átdolgozták és a 2'D-re módosított
tengely-elrendezés lehetõvé tette a mozdony sebességének
90 km/h -ra való felemelését.
Az elsõ 424 sorozatú mozdony 1924-ben
készült el.
424,009-es a "Füstiben"
Ez a típus a MÁV legjobban bevált
fõvonali mozdonytípusa lett, amely egyaránt használható
volt gyors-, személy- és tehervonatok továbbítására.
A mozdonyt az évtizedek során folyamatosan
korszerûsítették.
Az 1960-as években a mozdonyok egy részét
alkalmassá tették az ingavonati forgalom lebonyolítására
és néhány mozdonyt átalakították
olajtüzelésre.
A mozdony síkpályán 90 km/h
sebességgel 450 t tömegû, 50 km/h sebérséggel
1400 t tömegû vonatot továbbított.
A 424,001-es a Közlekdési Múzeumban
A 424-es mozdonyból 1924-1958 között
a MÁV részére 365 db készült, de szállítottak
ilyen mozdonyokat Szlovákia, Jugoszlávia, Szovjetunió
és Korea számára is.
Jelenleg kettõ darab - 424,009; 424,287 - üzemképes,
mely nosztalgia feladatokat lát el.
Komáromból 1986-ban személyvonattal indul
Érkezik Komáromba az elsõ vágányra
Nosztalgia vonattal Nyugatiból kihaladva
Vonattal
A szolnoki vasútállomáson kiállítva
Gárdony állomáson kiállítva
A 424,009-es konyhája üzem közben.
|