A második világháború
végén a MÁV gõzmozdonyainak nagy részét
elhurcolták, illetve megsemmisítették. A mozdonyhiány
jelentõs gondokat okozott a forgalom lebonyolításában.
A hazai gõzmozdonygyártást
nagymértékben lekötötték a háborús
jóvátételi szállítások. Ebben a
nehéz helyzetben igen kedvezõ volt a MÁV számára,
hogy 1947-ben lehetõsége nyílt 510 db amerikai mozdony
megvásárlására. A 411-es volt a MÁV legnagyobb
darabszámú külföldi gyártású
mozdonysorozata.
Ezeket a mozdonyokat az európai hadiforgalom
lebonyolítására különbözõ amerikai
mozdonygyárak gyártották. A hadiforgalom igényeinek
megfelelõen a mozdonyok egyszerû szerkezetûek voltak és
jó minõségû anyagból készültek.
Külsõ1eg a mozdony jellegzetesen amerikai
volt. A mozdonyokat a MÁV a hazai igények kielégítésére
jelentõs szerkezeti átalakításokkal tette alkalmassá.
Így az eredetileg csak átmeneti megoldásként beszerzett
mozdonyok több, mint két évtizeden keresztül voltak
üzemben a MÁV-nál.
Vontatási feladatuk elsõsorban a tehervonatok
továbbítása volt, de egyes esetekben felhasználták
helyi személyvonatok továbbítására is.
Felhasználásukat a 160 kN tengelyterhelésük korlátozta.
A 411-es mozdonyok jól beváltak a tolatószolgálatban
is. A mozdonyok síkpályán 50 km/h sebességgel
1100 t tömegû vonatokat továbbítottak.
|