Mátészalkán kiállított mozdony
Az 1910-es években a MÁV mellékvonalainak
jelentõs hányadán a megengedett tengelyterhelés
csak 90 kN volt. Ezeken a vonalakon a forgalmat hosszú idõn
keresztül a 377 sorozatú mozdonyokkal bonyolították
le. A növekvõ vontatási követelmények azonban
szükségessé tették nagyobb teljesítményû
mozdonyok beszerzését.
1986-os komáromi jármûparádén
A 375 sorozatú mozdonyok bár a vontatás
szempontjából megfelelõek voltak, tengelyterhelésük
azonban meghaladta a 90 kN-t. Ezért a MÁV-nak gondoskodnia kellett
olyan mozdonyokról, amelyek a pálya szempontjából
is alkalmasak voltak a vonatforgalom lebonyolítására.
1910-ben kezdõdött meg a TV a osztályú, később
376 sorozatú szertartályos mozdonyok gyártása,
amely elsõsorban kisebb méreteivel és tömegével,
valamint mintegy 20%-kal kisebb teljesítményével különbözött
a TV osztályú (375 sorozat) mozdonyoktól.
A 376 sorozatú mozdonyok többféle
szerkezeti kivitelben (telített gõzû - kompaund gépezetû,
túlhevítõs -ikergépezetû készültek.
Az elsõ világháború idõszakában
épített mozdonyok - a vörösréz hiánya
miatt - Brotán-kazánnal készültek. A mozdony síkpályán
50 km/h sebességgel 405 tonna, 30 km/h sebességgel 735
tonna tömegû vontatot továbbított. A mellékvonali
személy- és tehervonati, valamint fõvonali tehervonati
szolgálatban jól bevált mozdonyból 1910-1916
között 319 db készült.
|