Az 1890-es évek végén a forgalom
élénkülése a korábbiakban beszerzett mozdonyok
elavultsága miatta MÁV-nak szüksége volt új,
nagyobb teljesítményû mellékvonali mozdonyokra.
1898-ban megkezdõdött a MÁV Gépgyárban épített
Va osztályú, késõbb 370-es sorozatú mozdonyok
forgalomba helyezése. A mellékvonalak kis pályaívsugarai
miatt mozdony tervezésénél fontos szempont volt a rövid
szélsõ tengelytávolság.
A mozdony gõzhengereit az elsõ kerékpár
elõtt helyezték el. A kompaund gépezet a rövid szélsõ
tengelytávolság és a hengerek elöli elhelyezése
ellenére a mozdony engedélyezett sebességét 50
km/h-ban állapították meg. A mozdony síkpályán
50 km/h sebességgel 385 tonna tömegû vonatot továbbított.
1898-1908 között a mozdonyból 139 db készült.
Az 1902-ben épült 111-es pályaszámú mozdonyt
1988-ban felújították, és azóta rendszeresen
továbbít nosztalgia vonatokat.
|