Az 1910-es évek közepén a budapesti
elõvárosi személyforgalom korszerûsítése
szükségessé tette a korábbiaknál nagyobb
teljesítményû gõzmozdonyok beszerzését.
A rövidebb vonalszakaszokra, mindkét irányban egyenlõ
sebességgel közlekedõ szertartályos mozdonyok
voltak célszerûek.
Erre a vontatási feladatra készültek
a 342 sorozatú gõzmozdonyok, amelyekbõ1 1915-1919
között a MÁV Gépgyár 143, 1917-1918 között
a német Henschel mozdonygyár 153 db-ot gyártott. A
mozdonyok alkalmasak voltak síkpályán 3-400 t tömegû
személyvonatok 60-70 km/h sebességgel való továbbítására.
A 342,001 és 002 pályaszámú mozdonyokon kívül
- a háborús viszonyok miatti rézbeszerzési
nehézségek miatt - az összes 342 sorozatú mozdony
Brotán-rendszerû kazánnal épült. A mozdony
kazánnyomása azonban - a kazánhoz viszonyított
nagy hengertérfogat következtében - kissé instabil
volt. A mozdony jól bevált futómûve, amelynek
jellegzetessége volt az elöli és hátsó
Adams-Webb-féle beálló futókerék-pár,
lehetõvé tette az eredetileg 85 km/h legnagyobb sebesség
90 km/h-ra való növelését.
|