Az 1910-es évek elején
a MÁV-nak a 140 kN tengelyterhelésre engedélyezett fõvonalakon
közlekedõ gyorsvonatainak továbbítására
nem volt megfelelõ mozdonya. A 323 késõbb a 324 sorozatú
mozdonyok felhasználása a gyorsvonatok vontatására
csak ideiglenes megoldás volt.
A MÁV 1909-ben adott megbízást
a MÁV Gépgyárnak egy olyan gyorsvonati mozdony tervezésére,
amely síkpályán a gyorsvonatokat 100 km/h sebességgel
továbbítja és 70-80 km/h sebességnél a
324 sorozatú mozdonynál mintegy 20%-kal nagyobb tömegû
vonat továbbítására képes.
Az 1912-ben elkészült elsõ négy
327 sorozatú mozdony közül kettõ, kéthengerû iker, kettõ
kéthengerû kompaund gépezettel készült. Az
összehasonlító kísérleti vizsgálatok
bizonyították a kompaund mozdonyok mintegy 10%-kal nagyobb teljesítményét
és mintegy 7%-kal kisebb szénfogyasztását az
iker mozdonyokhoz képest azonos üzemi körülmények
között.
A nagyobb beszerzési és fenntartási
költségek és az iker mozdonyok jobb gyorsítóképessége
miatt a MÁV a többi 327 sorozatú mozdonyt ikergépezettel
rendelte meg. A mozdony síkpályán 100 km/h sebességgel
210 t tömegû vonatot továbbított. 1912-1914 között
a mozdonyból 138 db készült.
|