Felújítása után 1910-es években gyártották az ausztriai floridsdorfi mozdonygyárban. Az elsõ világháború végéig az ausztriai vonalakra 44 db-ot, magyarországi vonalakra 9db-ot állítottak szolgálatba, melybõl 7 db osztrák tervek alapján a MÁV Gépgyár gyártott a Déli Vasút számára. 1927-30 között további 4 db megnövelt tömegû és teljesítményû mozdonyt vásárolt a MÁV a MÁV Gépgyártól. Az eredetileg 109 sorozatú mozdony érdekessége, hogy az elsõ volt Európában melynél a kazánközépvonal sinfej feletti magassága elérte a 3000 mm-t. A mozdony síkpályán 100 km/h sebességgel 270 tonna (6-7 négytengelyes személykocsi) tömegû vonatot továbbított. Az egyetlen megmaradt 109,109-es mozdony sokáig Gárdony állomáson volt kiállítva, majd üzemképesre helyreállították, és a mai napig is a Vasúti Jármûpark mûködõ nosztalgia mozdonyaként üzemel. A "Füstiben" 2000-ben 1999. XI. 22-én Bp. Nyugatiból induló nosztalgia vonattal Nosztalgia vonattal Almási Zoltán kamerája előtt. |