Forgóalváz
Forgóalváz, nyomállvány (német:
Drehgestell angol: truck, francia: bogie. Avant-train mobile, lokom.),
a vasuti hosszabb járómûvek teste alatt alkalmazni
szokott egy v. több tengelyü kerékváz, mely a görbületekben
a járást lehetõvé, illetve könnyebbé
teszi. A pálya-görbületek ugyanis megkivánják,
hogy a járómûvek keréktengelyei folytonosan
a görbület középvonalára merõlegesen,
tehát a görbületi sugár irányában
helyezkedjenek el, ugy hogy a tengelyek bizonyos szöget képezzenek
egymással, s ezenkivül a közbeesõ kerékpárok
a görbülethez is simuljanak, tehát a járómû
hossztengelyétõl jobb- v. balra kiérjenek. A két
tengelyü járómûveknél az utóbbi
föltétel elesvén, ami a sugárirányu beállítást
illeti, körülbelül 4,5 m.-nél nem nagyobb tengelytávolság
mellett a megfelelõ görbületi szög fõpályákon
még elég csekély arra, hogy elhanyagolása ne
járjon különös hátrányokkal. Leginkább
el vannak terjedve ugy lokomotivok mint kocsiknál a két tengelyü
forgóvázak s utóbbiakra nézve a német
vasutak egyletének a kölcsönös kocsihasználat
tárgyában kiadott egyezménye szerint az van megállapítva,
hogy a kocsik a vázak egymástóli távolságára
való tekintet nélkül közlekedhetnek (egyleti pályákon),
mig az egy tengelyü alvázakat, az u. n. egyleti beállítható
tengelyek közé sorolja s engedélyezésüket
a mûszaki bizottság véleményétõl
teszi függõvé.
1. Lokomotivoknál a kéttengelyü forgóváz,
az elsõ idõktõl (1832) fogva általános
alkalmazásnak örvend Amerikában. Európában
az elsõ idõkben szintén használatosak voltak,
késõbb háttérbe szorultak, mig ujabban ismét
elõtérbe lépnek, különösen mióta
ismeretessé vált azon tapasztalati tény, hogy az oly
kéttengelyü forgóváz, melynek tengely-távolsága
nagyobb mint a nyomtáv (de nem nagyobb mint a másfélszerese),
a leggyorsabb menetnél is nyugodt járást biztosít
a helyesen szerkesztett lokomotivnak. Az ilyen alváz (l. Lokomotiv)
egy önálló kéttengelyü lapos vaskocsinak
látszik, melynek forgási csapja a tengelyek közt középen
fekszik. Az olyan lokomotivoknál, melyeknek nagy hossza miatt ez
a forgási pont a többi tengelytõl már igen távol
esnék, szokás azt a vázon kivül megfelelõen
hátrább tenni, miáltal a gép beállási
képessége nagy mértékben emelkedik; az ily
forgóvázakat Bissel-féléknek hivják,
s egy v. két kerékpárral készülnek. Ami
az ily alváznak kivül fekvõ forgási pontját
illeti, ennek távolsága sem az alváz közepétõl,
sem a többi tengelyek közti középtõl nem választható
tetszõlegesen, mert a beállás helyessége szorosan
összefügg e két távolsággal, mely számítás
utján határozható meg.
1. ábra. Forgóalváz egy kerékpárral.
Az 1. ábrában egy tengelyü Bissel-alváz van
elõtüntetve, melynek hátul fekvõ forgási
csaplyukja a lokomotiv szilárd keret-oldalai közé fogott
harántlemezekkel csapszeg utján van összekötve
s a lokomotiv keretje elõl a forgóváz rugójára
nehezedik; az alváz és a fõkeret közt, a rugó
két oldalán csusztató készülék
van, melyen az oldalagos elmozdulás megy végbe; utóbbi
egyrészt határolva van (a csusztatón levõ orrok
által), másrészt meg is van nehezítve az által,
hogy az elcsuszás a csusztató készülékben
jobbra-balra emelkedõ felületeken történik; a görbület
oldaltterelõ nyomása tehát a lokomotiv elejét
kissé megemelni kénytelen, miáltal viszont az egyenes
vonalba menetnél az alváz is az egyenes irányba téríttetik
vissza; biztonság kedvéért a csusztatók mellett,
a lokomotiv egyik keretkötõ lemezérõl egy-egy
csap nyulik az alvázon levõ hosszas lyukakba, hogy kisebbszerü
sérülés esetén az összefüggés
a két váz közt meg ne szünjék. Elõfordulhat
az az eset is, hogy a forgóváz kivül fekvõ forgási
pontja nem helyezhetõ el hátrafelé, hanem elõre;
könnyen belátható, hogy az ily forgóváz
a görbületben éppen ellenkezõleg állana,
mint a kivánatos, miért is csak ugy lehet használhatóvá
tenni, hogy a váz tengelyei közt még egy forgási
pontot létesítünk, mely körül a helyes beállás
megtörténhetik. Ilyen forgóváz a Vaessen-féle.
Vannak olyan lokomotivok is, melyeknek hajtómûve a forgó
váz kerekeit hajtja, tehát a meddõ suly ki van kerülve;
ilyen lokomotivok általán véve kisebb gyorsasággal,
de görbületekkel összekötött emelkedéseken
nagy elõnyökkel használhatók. Fõképviselõi
e rendszernek a Fairlie és Mallet (Décauville) lokomotivok,
melyeknek 2 csoportra osztott kerékpárai (2-3 tengely) forgóalvázakba
vannak foglalva (bõvebbet l. Lokomotiv).
2. A kocsi-forgóvázak általános alkalmazása
(ugy személy-, mint teherkocsiknál) szintén Amerikában
található, azonban nálunk is terjednek; leginkább
kéttengelyüek s egy kocsi alatt 2 forgóváz részarányosan
helyeztetik el; csakis különcélu teherkocsiknál
(ágyuk s hasonló nehéz tárgyak szállítására)
találunk 3 tengelyü alvázakat; elõfordulnak végül
egy tengelyüek is, de ezek külön szerkezetek utján
mozgattatván, a tengelybeállító készülékek
közt tárgyaltatnak. A nemzetközi hálókocsi-társaság
(Co. internationale des Wagons-Lits et des Grands Express Européens)
háló és étkezõ kocsijainál elsõ
sorban a kitünõen szerkesztett forgóvázaknak
köszönhetõ az a kellemes utazás, mely e kocsikban
köztudomás szerint esik. A forgóváznak
négyszögletes, kellõleg merevített vas kerete,
melyben a tengelyek ágyazvák, a hosszirányu 4 lemezrugó
utján viszi át a terhelést a tengelyekre; e 4 rugó
függesztõ vasai szintén rugalmas feszítésüek,
mert csigarugókkal vannak ellátva; e kétszeres rugalmasság
az alvázat már megkiméli a merev zökkenéstõl;
azonban a kocsi teste nem nyugszik közvetlenül a merev vázon,
hanem egy keresztbe tett rugalmas párnán, mely 2 gerendából
és ezek közt elhelyezett 6 lemezrugópárból
(3 jobb, 3 baloldalt keresztbe állítva) van képezve;
az alsó gerenda négy csuklós függesztõ
vassal van a merev vázra akasztva, ugy hogy a párna maga
is hintázik; a felsõ gerenda közepén van a forgó
csésze, amelyen átmenõ csapszeg a kocsitest egy harántgerendájába
ér s a kapcsolást létesíti; a kocsitest jobb
alátámasztása céljából a felsõ
párnagerendán két oldalt fektetõ lapok vannak,
melyek a kocsitest harántgerendáján levõ hasonló
lapok utján veszik magukra a terhet; ezek a fektetõ lapok
csusznak el egymáson, ha a forgóváz elfordul; egy
ily alvázon az elõadottak szerint összesen 24 rugó
van, melyek a kocsitest hintázó alátámasztásával
karöltve eredményezik a kocsik puha járását.
2-3. ábra. Forgóalváz.
A 2. és 3. ábrában egy részben faszerkezetü,
de hasonló alvázat mutatunk be, melynél a fõkeret
és a tengelyágyakra nehezedõ görbített
vastartók közt Brown-féle csigarugók vannak.
Ez ábrában a fék elrendezése is elõ
van tüntetve. A teherkocsiknál alkalmazott forgóvázak
természetesen sokkal egyszerübbek, amennyiben ezeknél
a kocsi teste közvetlenül az alváz merev szerkezetén
nyugszik, s rugók csakis a tengelyágyak fölött
vannak. |
Forgóvánkos
Forgóvánkos v. F. zsámoly, az a keresztbe álló
gerenda az u. n. szálfakocsik padlója fölött, mely
hosszu tárgyak (szálfa, gerenda, padló, deszka) szállításánál
alzatul szolgál oly formán, hogy két ily kocsin hosszat
fektetik (a vánkosokra) a rakományt s azt lánc v.
kötél segélyével nyalábba kötik.
Szálfakocsi forgóvánkossal.
A vánkos a közepén csak körül fordulhat
el, hogy a merev rakomány a két kocsi beállását
a görbületekben ne akadályozza. A vánkos-gerenda
két végén vas v. fapóznák vannak, melyek
a rakományt közre fogják. Ha utóbbi elég
szilárd arra, hogy a két kocsi ütközéseit
kitartsa, ugy elegendõ, ha a kocsik egymáshoz való
állása a rakománynak a vánkoshoz kötése
által van biztosítva, (ilyenkor az egész hasonlóan
viselkedik, mint a forgó alvázas kocsi); ellenkezõ
esetben szükséges a kocsik közé u. n. merev kapcsot
tenni, mely erõs (négyszögletes) és hosszat vasalt
farudból és végeire erõsített kapcsoló
kampókból áll s utóbbiaknak a két kocsi-vonóhorogba
dugása által iktattatik a kocsik közé. |
|