Árpád
A fővonali könnyű gyorsvonati szolgálatra
a MÁV 1934-ben üzembe állította az első "Árpád"-típusú
gyorssínautóbuszt. A Ganz-gyártmányú jármű
abban az időben korszerű szerkezetével, esztétikus formájával
méltán keltett feltűnést és jól megalapozta
a Ganz motorkocsik világhírnevét. A jármű a tervezésének
megkezdésétől számított egy éven belül
elkészült. Az "Árpád" tervezésénél
fontos szempont volt a légellenállásának és
tömegének csökkentése. A gyorssínautóbusz
gépes forgóvázába beépített dízelmotor
ötfokozatú mechanikus sebességváltó közvetítésével
hajtja a gépes forgóváz két kerékpárját.
Az "Árpád"típusú gyorssínautóbuszok
nemcsak a főváros és a vidéki nagyvárosok között
teremtettek gyors összeköttetést, hanem mint motoros vontatójárművek
Európában először vettek részt a nemzetközi
forgalomban is.
A gyorssínautóbuszok a Budapest-Bécs közötti
278 km távolságot egy közbenső megállással
2 óra 58 perc alatt tették meg (ennél rövidebb menetidővel
csak 55 év után közlekedett Budapest és Bécs
között vonat). A gyorssínautóbuszokból, amelyek
mindegyike egy-egy magyar történelmi személyiség
nevét viselte, 1934-1940 között összesen 7 db (pályaszámuk:
20-26) készült. A 23 pályaszámú (eredetileg
Tass) gyorssínautóbuszt felújították
és Árpád néven rendszeresen közlekedik a
MÁV história járműveként.
Tengelytáv:
hajtó-forgóvázon
3950 mm
futó-forgóvázon
2500 mm
Forgócsaptávolság
15400 mm
Futókörátmérő
920 mm
A kocsiszekrény hossza
22000 mm
A kocsiszekrény szélessége
2985 mm
Legnagyobb magasság a sín
felső éle felett
3300 mm
A kocsiszekrény belső magassága
1985 mm
A kocsi padlójának magassága
a sín felső éle felett 1268 mm
A párnázott ülések
száma
64
A párnázott csapóülések
száma
8
Az üzemkész kocsi súlya
31 t
A telt kocsi tengelynyomása
11 t
A motor teljesíténye 1200
ford/percnél
220 LE
A motor legnagyobb teljesítménye
1450 ford/percnél 275 LE
A legnagyobb üzemi sebesség
sík pályán
120 km/h
A legnagyobb sebesség 25 o/oo
emelkedésen
60 km
|