Visszalépés
1  ÁLTALÁNOS LEÍRÁS
1.1  Felépítés
Az 1116 sorozatú vontatójárművek Bo-Bo tengelyelrendezésű, forgóvázzal ellátott mozdonyok.  Ezeket 25 kV, 50 Hz-re és normál nyomtávra tervezték. 
A vontatójárműveket távvezérléssel is ellátták.
1.2  Jellemző adatok
Maximális sebesség                           230 km/h
Indító vonóerő                                     300 kN
Maximális teljesítmény (5 perces)      7,0 MW
Üzemi teljesítmény                               6,4 MW
Maximális villamos (E) fékerő           150 kN
Maximális vonatfűtési teljesítmény   900 kVA
Ütközők közötti távolság                 19280 mm
Királycsaptávolság                            9900 mm
Forgóvázon belüli  tengelytávolság   3000 mm
Futókör átmérő (új kerékabroncs)    1150 mm
A legkisebb bejárható ívsugár             120 m
Üzemi súly                         85 t       (1016: 84 t)
Fékberendezés típusa KE-GPR-E mZ
Féksúly  R+E                         180t         209 %
Féksúly  R                              140t         163 %
Féksúly  P+E                          100t         116 %
Féksúly  P                                 67t           78 %
Féksúly  G                                67t          78 %
Féksúly  FspBr                         25t          29 %

2  MECHANIKUS FELÉPÍTÉS
2.1  Futómű és meghajtás 
A kerékpárok csapágyazásához görgőscsapágyat használnak. A vonó- és fékezőerő átvitele a kerékpár-csapágyházról a forgóvázkeretre a vonóerő közvetítőn keresztül történik. A kerékpárcsapágy vezetéshez koncentrikusan vannak a primer rugózás csavarrugói elhelyezve.

A kerékpárrugózás csillapítása hidraulikus úton történik.
2.2 Forgóváz nagyteljesítményű meghajtással és féktengellyel (HAB). A forgóvázkeret hegesztett, szekrényszerkezetű konstrukció.

  forgóváz - nagyteljesítményű hajtás-metszeti kép
A vontatómotortól az erőátvitel a kerékpárhoz gumicsuklós csőtengely meghajtással történik.
A nyomatékátvitel a vontatómotortól a csőtengelyre a nagykeréken és a nagykerék és a csőtengely közé elhelyezett gumicsuklós kardánvezetőn keresztül történik.  A továbbvezetés szintén a gumicsuklós kardánvezetőn és  egy csillagvillán keresztül rugalmasan történik a két keréktárcsa egyikére. A nagykerék kerékpáronként meghajt egy féktengelyt egy kiegészítő fogaskerékkel. Ehhez a féktengelyhez két féktárcsa tartozik. A vontatómotor, hajtómű és a féktengely egysége 3 ponton van felfüggesztve a forgóvázkeretbe (egy forgásponton a forgóváz kereszttartón és az ütközőgerendán található 2 himbavezetővel). A motor függőlegesen és vízszintesen-keresztben is teljesen rugózott és csillapított. 
2.3  Mozdonyszekrény, alátámasztás és királycsap


Mozdonyszekrény felépítése, anyaga

Királycsap
A főkeret hossztartói hegesztett, üreges tartószerkezetek. Ez képezi a mellgerendával, a transzformátor- és a forgóváz-kereszttartókkal a főkeretet. Ezt a mozdonyszekrénnyel önhordó egységgé hegesztették össze. A mozdonyszekrény 8 flexicoil-csavarrugón keresztül támaszkodik a forgóvázakra. A forgóváz és a mozdonyszekrény közötti erőátvitel királycsappal történik. A mozdonyok ütközés védelmét speciálisan kiképzett, munkaemésztős ütközők segítségével oldották meg.

A mozdony ütközői
Vezetőfülke kialakítása

Vezetőasztal

Vezetőfülke hátoldala

Vészkijárat a vezetőfülkéből
 2.4  Jeladók elrendezése
A motorfordulatszám adók a vontatómotorba vannak beépítve és pontos fordulatszámadatokkal látják el a menetszabályzót (ASG) a frekvenciaszabályozáshoz. 

 vontatómotor sémarajza
Az impulzusadó ellátja a csúszásvédelmet és a menetszabályzót (ASG) a kerékpárok sebességjeleivel.

2.5  Hűtés
2.5.1  A vontatómotor hűtése
A vontatómotor szellőzők beszívják a hűtőlevegőt a tető hosszanti oldalán és hűtik az adott vontatómotort.
2.5.2  Hűtőtornyok


Hűtőtorony
A transzformátor olaj-, a két áramirányító pedig vízhűtéses. Egy hűtőtoronyba egy transzformátor-olajhűtő és egy áramirányító-vízhűtő van bekötve. Az olaj-, illetve a vízszivattyúk egy-egy zárt körforgást biztosítanak. Mindkét hűtőtorony-szellőző a tetőn keresztül szívja be a levegőt és lefele fújja ki
 
 hűtőtorony
2.6  Készülékek elrendezése
Az áramirányítók és a gépcsoportok elhelyezésénél alkalmazott ‚szekrényes felépítés‘ megkönnyíti a szerelést.
Áramirányító - Vontatómotor szellőző - Hűtőtorony - Elektromos szekrény - Segédüzemi átalakító és állvány - Levegős állvány és a főlégtartály

13. ábra:  a készülékek elrendezése


géptér-metszeti kép

2.7  Nyomkarimakenés 
A nyomkarimakenő berendezés 300 méterenként keni a forgóvázak vezető kerékpárjainak nyomkarimáit. Az elosztórendszert a főlégtartály nyomás látja el. A vezérlést a ZSG végzi.

3  LEVEGŐS BERENDEZÉS ÉS FÉK
3.1  Levegős berendezés 
3.1.1  Általános leírás
A legtöbb pneumatikus berendezés, szelep és elzáróváltó a géptérben a levegős állványon helyezkedik el. 


levegős állvány (fékberendezés)
A vörös feliratú kiiktató váltóknak alapállásban vízszintesen kell állniuk.
A levegős rendszer lényegében 2 körre osztható. 
· fő levegős rendszer 
· segéd levegős rendszer

3.1.2  Fő levegős rendszer 
a) A sűrített levegő előállítása
 A sűrített levegő előállítását csavarkompresszor végzi. A fő tárolórendszer üzemi nyomását egy kompresszor nyomáskapcsoló 8,5 és 10 bar közötti értékre szabályozza. Az előállított sűrített levegő az utóhűtő és egy beépített olajkiválasztóval rendelkező kétkamrás-levegőszárító berendezés után a 800 literes főlégtartályba kerül. Két biztonsági szelep nyújt védelmet a túlnyomás ellen. 
b) Fő levegő fogyasztók 
 Az akkumulátor bekapcsolásakor egy mágnesszelep nyit és a sűrített levegőt a főlégtartályból a felhasználók rendelkezésére bocsátja. 
 Hiba esetén ugyanez elérhető kézi vezérléssel is a „Hauptluftbehälter Not-Auf“ (főlégtartály vésznyitás) elzáró váltóval. 
 A főlégtartály közvetlenül táplálja:
- önműködő féket
- kürtöket
- homokolót 
- nyomkarimakenést
- tükör működtetést 
- vontatójármű vezetői ülést
- kiegészítő légtartályt,
ezenkívül üzembe helyezéskor ellátja az áramszedőt és a főmegszakítót. 
 Nyomáscsökkentő szelepen keresztüli táplálás: 
- nem önműködő fék  3,8 bar
- rugóerőtárolós fék  5,5 bar
- tisztítótuskók  3,0 bar
- áramszedő  3,5 bar
- főmegszakító  5,0 bar
3.1.3  Segéd levegős rendszer
A sürített levegő előállítását egy segédkompresszor végzi (egyfokozatú dugattyús kompresszor) és táplálja:
- kiegészítő légtartályt
- főmegszakítót 
- áramszedőt 

3.1.4  Víztelenítés 
a) Automatikus víztelenítés 
- Olajkiválasztó 
b) Kézi víztelenítés (csak a műhelyek számára) 
- 800 literes főlégtartály 
- 2 × 75 literes segédlégtartály 
- 40 literes tároló tartály a rugóerőtárolós fékhez
- 2 × 25 literes kiegészítő légtartály 
A főlégtartályon kívül valamennyi légtartály víztelenítése egy gyűjtőtartályba van összegyűjtve, amelyet a műhelyek ürítenek. 

 
levegős állvány hátoldala
3.2  Fékberendezések 
3.2.1  Általános leírás 

fék-levegő séma 
A vontatójármű fokozatosan oldható, önműködő fékberendezéssel van felszerelve, amely utánfékezésre is képes. A kiegészítő fék elektropneumatikus kivitelű, az állvatartáshoz rugóerőtárolós fék került felszerelésre. A vontatójárművek villamos visszatápláló fékkel is ki vannak egészítve. A kerékpárok magas hőterhelésének elkerülése érdekében a vontatójárművön tárcsaféket alkalmaztak. 
Kerékpáronként egy féktengely található, melyen 2 féktárcsa van. Minden kerékpárnál az egyik féktárcsa fékhengere egybe van építve a rugóerőtárolós fékhengerével. 

19. ábra:  fékhenger 
A magasabb sebességtartományokban végrahajtott gyorsfékezés esetén fellépő nagy hőterhelés miatt (villamosfék kiesése esetén) szinterelt-fém fékbetéteket használnak. A fékbetétkopás utánállítása automatikusan történik a beépített löketállítóval. 


fékberendezések a vontató motoron
A tárcsafék oldott ill. befékezett állapotát a hossztartón elhelyezett fékállapotjelző mutatja. 
3.2.2 Önműködő fék 
Az önműködő fék Knorr HSM típusú elektropneumatikus mozdonyvezetői fékezőszeleppel működtethető. 
· FÜ töltőállás
A fővezeték feltöltési szakasza időben nem korlátozott, (HLL) feltöltése nagyobb keresztmetszeten történik, mint menetállásban – automatikus, 5,8 bar-os alacsony nyomású túltöltéssel. 
· F menetállás
· 1A–VB  üzemi fékállások 
· SB gyorsfékezés
 A fővezeték (HLL) mechanikus légtelenítése nagyobb keresztmetszeten keresztül történik. 

A mozdonyvezetői fékezőszelep az irányváltó ‚V‘, illetve ‚R‘ állásával aktiválható. A vontatójármű vezetője, illetve az AFB (menet-fék szabályzó) által megadott vezérlőjelek 2 fékvezérlő számítógépben kerülnek feldolgozásra (BSG, lásd 4.6.9.). Az üzemszabályzó analóg-átalakítón keresztül megfelelő vezérlési nyomást hoz létre, ezután egy relé-szelep szabályozza a FŐVEZETÉK nyomást. 
A ‚Magnetventile Vorsteuerung‘ (mágnesszelepek elővezérlés) megszakítják a kormányszeleptől a nyomásmódosítókhoz induló vezérlő vezetéket:
- a villamos fék hatására
- bekapcsolt utánfékező hatásnál, ha a fővezeték nyomása > 3,5 bar.
A megszakítás miatt a mozdonyon a levegős fék nem hatásos.
A G-P-R fajtájú, fokozatosan oldható levegős féket a Knorr típusú kormányszelep irányítja. A felhasznált tárcsafékek miatt a vonatnemváltó ‚R‘ állásában a nagynyomású fékezés sebességfüggően hat 160 km/h-ig. 160km/h-tól felfelé csak az alacsony nyomású fékezés működik.
A maximális fékhengernyomás alacsony nyomású fékezéskor 1,6 bar, nagy nyomású fékezésnél 3,1 bar. A közvetett fék feloldása elektropneumatikus oldószelepen keresztül történik. Az elektropneumatikusan fékezett vonatok közvetett fékberendezése kétfajta módon üzemelhet: első mód az UIC által kifeljesztett rendszer, amely 4 pólusú, 110 V-os vezérlőkábelen keresztül működik. Másik mód a német szövetségi vasutak által használt rendszer, ahol a fékezési és oldási parancsokhoz az UIC vezetéket használják fel 24 V-os feszültséggel. E rendszernél áthidalhatók a vonat által kioldott vészfékezések. 
3.2.3  Nem önműködő fék (közvetlen fék) 
A nem önműködő fék működtetéséhez egy kiegészítő elektropneumatikus fékberendezés szolgál a következő állásokkal:
· VLÖ teljes oldás (pihenő állás) -normál menetállás 
· LÖ oldás (rugózott állás) – a fékhengernyomás időarányosan csökken.
· 0 fékhengernyomás állandó
· BR fékezés (rugózott állás) – a fékhengernyomás időarányosan
  növekszik.
· VBR teljes fékezés reteszelt állás) 
A fékezőállások mindig működnek, az oldóállások csak az aktivált vezetőálláson. 
A maximális fékhengernyomás 3,8 bar.
Abban az esetben, ha a villamosfék mellett kiegészítésképpen közvetlen fékkel is történik fékezés, a villamos fékerő fokozat nélkül csökken. (Az összfékerő mértékének behatárolása)
A közvetlen féket elsősorban állvatartáshoz és tolatáshoz használják. Üzemelés alatti alkalmazása esetén (a fékkar nem VLÖ állásban van), 60 km/h-s sebesség felett 4 mp elteltével, 60 km/h-s sebesség alatt 700 m után hibajelzés jelentkezik.
A közvetlen fék távvezérléssel is működtethető. Kapcsolt vontatójárművek továbbításánál a vonatvezérlő saját elektropneumatikus szelepén keresztül aktiválja.
A közvetlen féket használják még:
· AFB-rögzítőfékként (ld. 4.6.11.)
· a villamos fék kiesésekor kompenzációs fékként. (ld. 4.6.10.)

3.2.4  Rugóerőtárolós fék (rögzítőfék) 
Rugóerőtárolós fék a vezetőállás kapcsolótáblájának nyomógombjával működtethető. 
Az 1-es vezetőállás alatti hossztartónál szintén fennáll a működtetés lehetősége.  Ott az oldás csak akkor lehetséges, ha a rugóerő tároló kapcsoló az 1-es kapcsolótáblán „Innen und Außen“ (bent és kint) állásban van. 
Ahhoz, hogy az oldáshoz mindig elegendő sűrített levegő álljon rendelkezésre, a rugóerő tárolót egy saját 40 literes légtartály látja el.
Ha a rugóerőtárolós féket menet közben (v>10km/h) működtetik, (hiba, pl. tömlőszakadás esetén) kényszerfékezés következik be. 
A rugóerőtárolós fék állapotát a hossztartó vizuális jelei és a „Federspeicher anlegen“ (rugóerő tárolót működtetni) nyomógomb jelzőlámpája mutatja.
Meghibásodás esetén a rugóerő tárolók a levegős állványon található impulzusszeleppel vagy az oldózsinór segítségével, kézzel is oldhatók (4 rugóerőtárolós fékhenger oldózsinórját – egyenként 5× meghúzni.)


Oldózsinór a rugóerőtárolós fékek oldására

3.2.5  Tisztítótuskó
A tárcsafék használatából adódóan fékezéskor nem lép fel mechanikus ledörzsölés, ezáltal a futófelület érdessé válása nem következik be.
A vontatójárműveket tisztítótuskókkal látták el. Vezérlése kizárólag az ASG–n keresztül történik, ami nem elégséges vonóerő esetén automatikusan történik. 


Tisztitótuskó

3.2.6  Csúszásvédelem
A vontatójármű mikroprocesszorvezérelt csúszásvédelemmel rendelkezik, amely képes minden tengelyt egyedileg vezérelni.
Pneumatikus fékezéskor a fékhengernyomás beállítása automatikusan történik a csúszásvédelmi szelepeken keresztül. Villamos fékezésnél a csúszásvédelem a motoráram szabályzókörbe avatkozik be.

3.2.7  Nyomáskapcsoló
A különböző vezérlési feladatokhoz:
· a főlégtartály-nyomás
· a fővezeték-nyomás
· a fékhengernyomás az 1-es forgóvázon 
· a fékhengernyomás a 2-es forgóvázon 
nyomásérzékelőkön keresztül, fokozatmentesen jelenik meg a menet- és a központi-vezérlőnél. 
Az aktív BSG és a ZSG a levegős állványon található nyomáskapcsolókon keresztül jelentést kap a következő nyomásokról is:
· közvetlen fék  be: 0,4b ki: 0,2b
· rugóerőtárolós fék oldott állapotban  be: 4,8b ki: 4,5b
· rugóerőtárolós fék befékezett állapotban  be: 0,8b ki: 1,2b
· tisztítótuskó fék  be: 0,4b ki: 0,2b
· kiegészítő légtartály
(üzembehelyezési automatika, HiK) be: 5,5b ki: 8,0b
A vezetőpult alatt helyezkedik el az UIC-ep fék vonatvég felismerésének nyomáskapcsolója és az 1116-os sorozatnál a MÁV vonatbefolyásoló berendezésének nyomáskapcsolója. 
· ep-fék-Ds (HBL-nyomás) be: 5,8b  ki: 5,4b
· EVM 120 (fővezeték-nyomás) be: 4,8b ki: 4,5b
· EVM 120 (HLL-nyomás) be: 3,6b ki: 3,8b

4  VILLAMOS FELÉPÍTÉS


Vezérlési séma rajz
4.1  Főáramkör

Főáramköri séma rajza

Segédüzemi áramkör
4.1.1  Áramszedő
A vontatójárműveket két légrugóhajtású félpantográf áramszedővel látták el.
1116: harmadik áramszedővel, MÁV- rendszerű palettával is fel van szerelve. 


Áramszedő
4.1.2  Főtranszformátor

 Főtranszformátor