Az 1014-es villamos mozdonyok négytengelyû,
forgóvázas Bo'Bo' tengelyelrendezésû normál
nyomközû mozdonyok, melyek 15 kV 16 2/3 Hz és 25 kV 50 Hz
feszültségû felsõvezetékrõl üzemeltethetõ.
Mûszaki adatok:
Kerékpár elrendezése
Bo’Bo’
Szolgálati tömeg 66/74 tonna
Ütközõk közötti távolság
17500 mm
Forgóvázközepek távolsága 9100
mm
Kerékpárok távolsága a forgóvázakban
2600mm
Szélsõ kerékpárok távolsága
11700 mm
Futókör átmérõje új kerekeknél
1100 mm
Futókör átmérõje teljesen kopott
kerekeknél 1020 mm
Legkisebb bejárható ívsugár 120 m
Legkisebb függõleges ívsugár 300 m
Legnagyobb sebesség 170 km/h
Legnagyobb üzemi sebesség 160 km/h
Legnagyobb indító vonóerõ 190 kN/210kN
(az elsõ érték 15 kV-os, a második
25 kV-os feszültséggel)
Tartós teljesítmény
3 MW
Legnagyobb teljesítmény
3,4 MW
Fék Ken-GPR + Z +E
Építésmód
A mozdonyokat könnyû és mérsékelten
nehéz személyszállító vonatok Ausztrián
belüli vonalakon, megnövelt ívsebességekkel való
vontatására tervezték. A 74 tonna tömegûre
beállított mozdonyok alkalmasak közepesen nehéz
személyszállító vonatoknak a MÁV és
a CKD vonalain való továbbítására, valamint
helyi vonatok és könnyû, illetve közepesen nehéz
tehervonatok normál ívsebességgel történõ
vontatására.
Futómû és hajtása
A kerékpárok abroncsozott kerekekkel vannak ellátva.
Kerékpár csapágyanként kúpgörgõs
csapágyakat alkalmaznak. A kerékpár ágytokokat
hengeres vezetékek. Játékmentesen vezetik, A vezetõhüvelyek
az ágytokba ragasztott szilentblokkokba vannak ágyazva. A nyomkarima
erõk és a kerék profil kopás csökkentése
érdekében a szilentblokkokat hosszirányban és
keresztirányban eltérõ nagyságú merevséggel
alakítják ki, aminek következtében a kerékpárok
radiális irányban beállhatnak. A forgóváz
alátámasztást szolgáló csavar-. és
gumirugók az ágyvezetékekhez viszonyítva koncentrikusan
vannak elhelyezve. A kerékpárrugózás csillapításáról
hidraulikus lengéscsillapítók gondoskodnak. Mindegyik
kerékpár "FROST" földelõvel rendelkezik. A vontatómotorok
és hajtásból álló egység három
ponton van a forgóváz keretben felfüggesztve. Az ágyazás
mellgerendán, egy forgáspontban történik, a forgóváz
közepe felé, laprugókban. Egy ilyen ágyazási
megoldásnál a motor mind függõlegesen, mind vízszintesen,
keresztirányban teljes mértékben rugózott. A
keresztirányú mozgás csillapítására
és határolására egy hidraulikus lengéscsillapító
és egy határoló ütközõ szolgál.
A vontatómotor és a kerékpár közötti
erõátvitelt egy gumicsuklós üregestengely hajtás
biztosítja. Az ívekben megnövekedett keresztirányú
gyorsulással való haladással, valamint a 170 km/h-ig
terjedõ sebességeknél ügyelni kell a megfelelõ
futásjóságra és stabilitásra, ezért
választatták az üregestengelyes hajtást a forgóvázba
ágyazott vontatómotorral. Az nyomatékátvitel a
vontatómotornál az üregestengelyre a nagy keréken,
valamint a nagy kerék és az üregestengely közötti
kardánhevedereken keresztül történik. A nyomaték
továbbvitele ugyancsak rugalmasan történik közvetlenül
a keréktárcsák egyikére. Ez a rugalmas összeköttetés
ugyancsak gumicsuklós kardán-hevederek formájában
van kialakítva, aminek következtében a hajtás megfelelõen
nagy axiális és radiális mozgás-szabadsággal
rendelkezik.
Axiális elmozdulás
± 54 mm
Radiális mozgásszabadság
+ 35 mm áttétel 1: 4,17
Forgóváz
Két forgóváz variánst építenek
be:
SGP-VT 1014 R típus
A forgóváz keret hegesztett gerincelemek által
merevített szekrényprofilokból áll, és
két hossztartóra, egy középsõ kereszttartóra
és két mellgerendára tagozódik. Az alváz
összesen nyolc flexicoil csavarrugó készleten keresztül
támaszkodik a két forgóvázra. Tekintettel a nagy,
szabad oldalirányú gyorsulásokra, a flexicoil rugók
10°-kal hajlanak befelé. A függõleges és keresztirányú
mozgások csillapítására hidraulikus csillapitók
szolgálnak. Ugyanígy négy csillapító van
beépítve a hosszanti oldalakon a forgóvázkeret
és az alváz közé. A két forgóváz
egy keresztkapcsolattal van összekötve a vonó- és
fékezõerõk átvitelére a forgóvázakról
az alvázra vonó-nyomó rudak kerültek alkalmazásra.
A forgóváz és a mozdonyszekrény közötti
hosszirányú játékot felütközõ
konzolok korlátozzák a kereszttartó közepén.
SGP-VT 1014 RS2 típus
E forgóvázak lényegében három
ponton különböznek az SGP-VT 1014-R típusú forgóvázaktól:
-a kerékpárok degresszív keresztirányú
rugózása;
- kerékpár irányítás /szekrényoldali
kerékpár vezetés /;
aktív keresztirányú rugózás a
szekunder lépcsõben Az SGP-YT 1014-R típusú forgóvázak
kialakítás olyan, hogy az SGP-VT 1014-RST típusra való
átalakítása bármikor lehetséges. A mozdony
közepén talál-hatók a transzformátor tartók.
A forgóváz közepeknél lévõ két
fõkereszttartón túlmenõen még további
négy kereszttartó köti össze a hossztartókat.
Transzformátor
A transzformátor álló, két oszlopos
kivitelû, amelynél mindkét oszlop azonos tekercseléssel
bír. A rendszer átkapcsolás egy sûrített
levegõ mûködtetésû forgó kivá-lasztó
segítségével történik, amely a transzformátor
tartályban, olajban helyezkedik el. Ezáltal mindkét
táp-lálási rendszernél azonosak maradnak a szekunder
teker-csek feszültségértékei. A vonatfûtési
tekercs felépítése hasonló a primér tekercshez
és ugyanaz a forgó kiválasztó kapcsolja át
/1000 V 16 2/3 Hz-nél, 1000 V, illetve 1500 V 50 Hz-nél. A
transzformátor aktív részen túlmenõen
valamennyi trakciós fojtás a tartályba van beépítve,
ahol a transzformátor
A transzformátor tekercsei és teljesítményi
adatai:
Primer: 3760
kVA, 15/25 kV
Trakció: 2 x 1500 kVA, 792 V
Vonatfûtés: 600 kVA, 1000/1500
V
/ 800 kVA trakciós teljesítmény nélkül
Segédüzemek: 2 x 70 kVA,
282 V
1 x 20 kVA, 198 v
Szekunder áramkör
Áramátalakító berendezés
Zárt fõkapcsolónál a transzformátor
a két szekunder tekercsén keresztül táplálja
a hálózati egyenirányítókat 14 q - S,
azaz négynegyedes áramirányítók/. A hálózati
egyenirányítók a transzformátor szekunder feszültségét
átalakítják 1,4 kV egyenárammá. A motor-áramirányítók
/ váltóirányítók / ezt a közbensõ-köri
feszültséget alakítják át változtatható
frekvenciájú, háromfázisú feszültséggé.
Forgóvázanként két, eltoltan ütemezet, egyenáramú
oldalon párhuzamosan bekötött. 3 pont kapcsolású
egyedi áramirányító kerül alkalmazásra.
Váltóáramú oldalon a két hálózati
egyenirányító a transzformátor mágneses
körén keresztül van összekapcsolva egymással.
A közbensõ áramkör feszültségének
simításáról kondenzátorok gondoskodnak.
Az áramirányítók olajhûtésû
tirisztoros átalakítók. A felépítés
moduláris, fázisépítõ elemek alkalmazásával.
valamint vezetési túlmenõen biztonságot nyújt
az átviteli vonalak vezetékek zavarása ellen.
Vontatómotorok
A vontatómotorok 6 pólusú,
háromfázisú, rövidrezárt forgórészû
motorok és "C" osztályú szigeteléssel bírnak.
Az állórész háznélküli mechanikus
kialakítású. A forgórész alumíniumból
készül centrifugál öntéssel.
A vontatómotor mûszaki adatai:
Tartós
teljesitmény 750 kW
Rövid idejû teljesitmény
850 kW
Névleges feszültség 1200
V
Névleges áram 253 A
Névleges percenkénti fordulat
1480/min
Legnagyobb percenkénti fordulat
3600/min
Legnagyobb nyomaték 7000 Nm
Az állórész kapcsolása
háromszög, nyitott
|